سبک های یادگیری زبان انگلیسی

سبک های یادگیری زبان انگلیسی کدامند و چقدر کارآمد هستند؟

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

شاید شما هم این ایده را شنیده باشید که برای یادگیری زبان بهتر است از سبک های یادگیری زبان انگلیسی استفاده کرد. این دقیقا همان چیزی است که نظریه هفت سبک یادگیری از آن پشتیبانی می کند. در واقع روشی فردی است که احتمالا به فرد کمک میکند اطلاعات را به طور مؤثرتری حفظ کند و بهترین پاسخ را به یادگیری بدهد. هر کدام از سبک های یادگیری زبان انگلیسی بر یکی از حواس پنج گانه تمرکز می کنند یا جنبه اجتماعی را در بر می گیرند.

7 سبک این نظریه عبارتند از:

  • دیداری
  • حرکتی
  • شنیداری
  • اجتماعی
  • تنها، انفرادی
  • کلامی
  • منطقی

مطالعه بیشتر:  یادگیری خودآموز زبان انگلیسی با اساطیر .

 سبک های یادگیری زبان انگلیسی

به بیان دقیق تر اصطلاح «سبک‌های یادگیری زبان انگلیسی » بیانگر این درک است که هر دانش‌آموزی به طور متفاوتی یاد می‌گیرد. از نظر فنی، سبک یادگیری یک فرد به روش ترجیحی که در آن دانش آموز اطلاعات را جذب، پردازش، درک و نگهداری می کند، اشاره دارد. به عنوان مثال، هنگام یادگیری نحوه ساخت ساعت، برخی از دانش‌آموزان با پیروی از دستورالعمل‌های شفاهی فرآیند را درک می‌کنند، در حالی که برخی دیگر باید خودشان ساعت را دستکاری فیزیکی کنند. این نظریه به این دلیل محبوب است که با یافتن سبک فردی یادگیرنده و تطبیق دادن آموزش با آن، تصور می‌شد که می‌توان کارایی آنها را بهبود بخشید.

در حالی که هیچ مدرک مشخصی برای حمایت از موفقیت این سبک های یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که 93 درصد از معلمان در بریتانیا موافق هستند که دانش آموزان زمانی که اطلاعاتی را در سبک یادگیری ترجیحی خود دریافت می کنند، بهتر یاد می گیرند. سبک های یادگیری فردی به عوامل شناختی، عاطفی و محیطی و همچنین تجربه قبلی فرد بستگی دارد. به عبارت دیگر: هر کس متفاوت است. برای مربیان مهم است که تفاوت‌های سبک‌های یادگیری زبان انگلیسی دانش‌آموزان را درک کنند تا بتوانند بهترین راهبردها را در فعالیت‌های روزانه، برنامه درسی و ارزیابی‌های خود پیاده کنند.

 مطالعات جدید در خصوص نظریه سبک های یادگیری

مطالعات جدید در خصوص نظریه سبک های یادگیری زبان انگلیسی

با این حال، توجه داشته باشید مطالعات جدیدتر نظریه سبک های یادگیری را به عنوان روشی موثر برای آموزش رد کرده و آن را به عنوان یک عصب شناسی برجسته کرده اند. این مقاله گاردین می‌گوید: «این گونه عصب‌شناسی‌ها تصور نادرستی از توانایی‌های افراد ایجاد می‌کنند، که منجر به انتظارات و بهانه‌هایی می‌شود که به طور کلی برای یادگیری مضر هستند، که در درازمدت هزینه دارد.»

به عبارت دیگر، تلاش برای قرار دادن دانش‌آموزان در جعبه‌ها و تلاش برای ارائه مطالبی به آنها که با «سبک» آنها مطابقت دارد، باعث نمی‌شود آنها اطلاعات را بهتر حفظ کنند. اکثر مردم از طیف وسیعی از تکنیک های تدریس سود می برند و استفاده از سبک های یادگیری زبان انگلیسی در واقع می تواند سازگاری زبان آموزان را بهبود بخشد.

با این وجود، مطمئناً درست است که روش‌های یادگیری مختلفی وجود دارد که مردم به آنها پاسخ می‌دهند. بنابراین، ما به توضیح سبک های یادگیری زبان انگلیسی پرداخته ایم را ارائه کرده‌ایم که هر کدام از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که برای زبان‌آموزان آن سبک باید مفیدتر باشند.

سبک یادگیری شما کدام است؟

به هر یک نگاهی بیندازید و از خود بپرسید: آیا به نظر شما همه آنها به یک اندازه جذاب هستند؟ آیا یکی (یا بیشتر) وجود دارد که شما آن را بیشتر از دیگران ترجیح می دهید؟ شاید شما تکنیک های یادگیری خود را دارید که توسط هیچ یک از سبک های یادگیری زبان انگلیسی را شامل نمی شود. یا شاید شما یک سبک را برای این تمرین مفیدتر می دانید، اما هنگام یادگیری افعال آلمانی یا فرمول های ریاضی می دانید که سبک دیگری را ترجیح می دهید؟ اینکه چقدر به طور موثر یاد می گیریم نه تنها تحت تأثیر رسانه، بلکه محتوا نیز قرار می گیرد.

سبک های یادگیری زبان انگلیسی

این سبک های یادگیری برگرفته از نظریه هوش چندگانه از نگاه گاردنر در دهه 1960 است. این نظریه می گوید: «همه ما قادریم جهان را از طریق زبان، تحلیل منطقی-ریاضی، بازنمایی فضایی، تفکر موسیقایی، استفاده از بدن برای حل مسائل یا ساختن چیزها، درک افراد دیگر بشناسیم.» این مقاله قصد دارد سبک های یادگیری زبان انگلیسی را ترسیم کند و در عین حال آنها را به سه دسته اصلی تقسیم میکند: شخصی، حسی و اطلاعاتی. سپس روش های مطالعه را برای هر نوع یادگیرنده را توصیه می کنیم.

1- سبک های یادگیری شخصی

مقوله شخصی سبک های یادگیری زبان انگلیسی را که به حضور یا غیبت افراد دیگر بستگی دارد، پیوند می دهد. این سبک‌ها با سایر سبک‌های یادگیری متفاوت هستند که بر نحوه دریافت اطلاعات توسط یادگیرنده تمرکز می‌کنند، در عوض تا حد زیادی به محیط اطراف یادگیرندگان و اینکه آیا آنها با افراد یا بدون افراد مطالعه می‌کنند، بستگی دارد. این نوع سبک ها به یادگیرندگان فردی یا اجتماعی تقسیم می شوند.

1-1 فراگیران اجتماعی

فراگیران اجتماعی

 

یادگیرندگان اجتماعی یا بین فردی زمانی بهترین عملکرد را دارند که در فعالیت های مطالعاتی با افراد دیگر شرکت می کنند، مانند پرسش از یکدیگر یا داشتن یک گروه مطالعه.

در واقع یادگیرندگان اجتماعی در گروه ها بهترین کارایی را دارند و عناصر اجتماعی به بهبود تمرکز آنها کمک می کند. مناظره، مطالعه گروهی و تعامل بهترین روش ها هستند. جالب است که در حالی که آنها در گروه بهترین کار را انجام می دهند، اما در مورد دیگران نیز بیشترین همدلی را دارند. “هوش اجتماعی بر ظرفیت آن ها را برای توجه به تمایزات در میان دیگران – به ویژه، تضادها در خلق و خوی، خلق و خوی، انگیزه ها و نیات آنها شکل می دهد.”

1-2 فراگیران تنها، انفرادی

ارتباط سبک های یادگیری زبان انگلیسی با حواسی که از آن استفاده میکنیم.

یادگیرندگان انفرادی یا درون فردی ظاهراً به تنهایی بهترین کارایی را دارند. یادداشت برداری و بازخوانی آنها از فعالیت های مفیدی است. با توجه به اینکه بسیاری از ما در مقطعی از زندگی خود مجبور به انجام برخی فعالیت های انفرادی هستیم، یادگیرندگان انفرادی بر خلاف زبان آموزان اجتماعی، هنگام مطالعه به تنهایی، بهترین کاریی را دارند. آنها به دلیل مهارت تفکر در تنهایی به فلسفه، روانشناسی و الهیات علاقه مند هستند.

آنها با احساسات درونی خود هماهنگ هستند. آنها دارای خرد، شهود و انگیزه و همچنین اراده قوی، اعتماد به نفس و نظرات هستند. جای تعجب نیست که اینها مستقل ترین یادگیرندگان از هر هفت سبک هستند. روش‌های مطالعه توصیه‌شده برای فراگیران درون فردی شامل نگه‌داشتن یک مجله و یافتن علاقه شخصی به موضوعات مورد مطالعه است.

2- سبک های یادگیری حسی

در بحث حسی، سبک‌های یادگیری را با حواسی از آن استفاده می‌کنند پیوند می‌دهد. اینها به یادگیرندگان فضایی/تصویری، زبان آموزان شنیداری-موسیقی و یادگیرندگان حرکتی تقسیم می شوند. بر اساس مطالعات مختلف در مورد سبک‌های یادگیری حسی، تقریباً 65 درصد از جمعیت را یادگیرندگان دیداری، 30 درصد زبان‌آموزان شنیداری و 5 درصد یادگیرندگان حرکتی هستند. با این حال، بسیاری از دانش آموزان ویژگی های چند سبک یادگیری را نشان می دهند.

2-1 فراگیران فضایی

 

پیوند سبک های یادگیری زبان انگلیسی با حواسی که از آ« استفاده میکنیم.

یادگیرندگان فضایی تصویرسازهای خوبی هستند، به همین دلیل است که به آنها “یادگیرنده تصویری” نیز می گویند. این نوع یادگیرندگان در کار با رنگ ها و تصاویر و استفاده از “چشم ذهن” خوب هستند. یادگیرندگان بصری از درک فضایی استفاده می کنند. در واقع زبان آموزان بصری استفاده از تصاویر، نقشه ها و سازمان دهندگان گرافیکی را برای دسترسی و درک اطلاعات جدید ترجیح می دهند. این نوع یادگیری برای تجسم یک شی از زوایای مختلف و در بازی شطرنج نیز مفید است.

2-2 فراگیران شنیداری-موسیقی

سبک یادگیری شنیداری

زبان آموزان شنیداری از طریق گوش دادن و صحبت کردن در موقعیت هایی مانند سخنرانی و بحث های گروهی، محتوای جدید را به بهترین شکل درک می کنند. زبان آموزان شنیداری-موسیقی از طریق حساسیت به ریتم و صدا اطلاعات را دریافت می کنند. آنها توانایی تشخیص زیر و بم، ریتم، صدا و لحن را دارند. بهترین روش برای زبان آموزان شنیداری-موسیقی، مطالعه با موسیقی در پس زمینه یا تبدیل نت های خود به قافیه است همچنین توجه داشته باشید زبان آموزان شنیداری از تکرار به عنوان یک تکنیک مطالعه استفاده می کنند .

2-3 یادگیرندگان حرکتی

یادگیرندگان حرکتی

دانش آموزانی که روش یادگیری آنها حرکتی است، اطلاعات را از طریق آموزش لمسی، به بهترین شکل درک می کنند در واقع یادگیرندگان حرکتی از طریق استفاده از بدن و لمس، اطلاعات را دریافت می کنند. فراگیران حرکتی آشکارا شامل رقصندگان یا جراحان هستند. برای این یادگیرندگان فیزیکی، آموزش عملی و انجام خود فعالیت مؤثرتر از گوش دادن به توضیح است.

به گفته مانتل، بسیاری از این یادگیرندگان جنبشی اغلب به اشتباه به عنوان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه تشخیص داده می شوند، معمولاً به این دلیل که اغلب انرژی بیشتری نسبت به سایر انواع یادگیرندگان دارند. اما باید توجه کرد این دانش‌آموزان، یادگیرنده‌های عملی هستند و بهترین چیزها را از طریق پی بردن به چیزهای دستی (یعنی فهمیدن نحوه عملکرد ساعت با کنار هم قرار دادن آن) یاد می‌گیرند.

3- سبک های یادگیری اطلاعاتی

آخرین دسته برای سبک های یادگیری، اطلاعاتی است، که به سادگی به چگونگی تجزیه و تحلیل مغز اطلاعات، بسیاری از آنها به شکل زبان یا داده، اشاره دارد. این سبک های یادگیری به حواس یا محیط اجتماعی یادگیرنده بستگی ندارد. یادگیرندگان اطلاعاتی را می توان به دو گروه تقسیم کرد.

3-1 زبان آموزان کلامی

زبان آموزان کلامی

زبان‌آموزان که به زبان‌آموزان کلامی شناخته می‌شوند از طریق کلمات بهتر یاد می‌گیرند. چه اطلاعات گفتاری باشد و چه نوشتاری، این زبان آموزان اطلاعات را از طریق استفاده از زبان به خاطر می سپارند. گاردنر می‌گوید: «هوش زبانی زمانی فعال می‌شود که افراد با صداهای یک زبان مواجه می‌شوند یا زمانی که می‌خواهند چیزی را به صورت شفاهی به شخص دیگری منتقل کنند». با این حال، این سبک یادگیری منحصراً با کلام گفتاری مرتبط نیست. به عنوان مثال، طبق گفته گاردنر، افراد ناشنوا می توانند هوش زبانی را از طریق استفاده از علائم نشان دهند.

برای زبان‌آموزان، رویکردهای توصیه‌شده شامل خواندن نوشتن و داستان‌گویی است. بنابراین یادداشت برداری در حین مطالعه روش موفق مطالعه است. این دانش‌آموزان ممکن است خود را به‌عنوان یادداشت‌برداران فراوان یا خوانندگان مشتاق معرفی کنند و می‌توانند مفاهیم انتزاعی را به کلمات و مقالات ترجمه کنند.

3-2 یادگیرندگان ریاضی

یادگیرندگان ریاضی

همانطور که از نام آن پیداست، زبان آموزان ریاضی با استفاده از اعداد، ساختارها و استدلال بهترین کار را انجام می دهند، به همین دلیل است که به آنها یادگیرندگان منطقی نیز می گویند. به گفته مانتل، این یادگیرندگان بهترین مهندسان را می سازند و با دسته بندی و طبقه بندی الگوها یا روابط انتزاعی کار می کنند. گاردنر به شباهت بین زبان آموزان ریاضی و موسیقی اشاره می کند، زیرا هر دو به الگوهای ساختاری کشیده می شوند که اغلب می توانند در موسیقی وجود داشته باشند.

 چرا سبک های یادگیری زبان انگلیسی محبوب است؟

به طور خلاصه، علیرغم فقدان شواهد قابل‌توجهی که از موفقیت این سبک‌های یادگیری زبان انگلیسی حمایت می‌کند، همچنان به طور گسترده محبوب هستند. از آن جایی که والدین، به طور قابل درک، دوست دارند فکر کنند که فرزندانشان در حال دریافت آموزش مناسب هستند و معلمان نیز به طور قابل درک دوست دارند فکر کنند که به نیازهای هر کودک حساس هستند و بسیاری به وضوح انگیزه دارند تا در مورد چگونگی تحقق این ایده آل بیشتر بیاموزند.

با این حال، در حالی که هنوز ارزشی برای تطبیق روش‌های تدریس بر اساس محتوا و مخاطب مورد نظر وجود دارد، تلاش برای سازمان‌دهی دقیق افراد به سبک‌های خاص احتمالاً مفید نخواهد بود و حتی می‌تواند مانع از توسعه مهارت‌های یادگیری جامع‌تر شود.

جارت در ادامه توضیح می دهد که چگونه “یادگیری (برای اکثر افراد) با ترکیب فعالیت های مختلف – مانند نقاشی در کنار مطالعه منفعل تر” بهبود می یابد. در حالی که آنطور که قبلاً تصور می شد برای دسته بندی یادگیرندگان مفید نیست، نظریه سبک های یادگیری زبان انگلیسی ممکن است هنوز هم در آگاه ساختن معلمان و فراگیران به طور یکسان از تنوع بیشتری از تکنیک ها و روش های یادگیری مفید باشد.

آیا هیچ یک از این تکنیک ها را مفید یافتید؟ احتمالاً به طرزی که مردم قبلاً فکر می‌کردند در یک «سبک» قرار نمی‌گیرید، اما امیدواریم این به شما کمک کرده باشد تا برخی از روش‌های یادگیری ترجیحی خود را بیابید تا بتوانید برای جلسات مطالعه آینده برنامه‌ریزی کنید!

 به دنبال یک سبک یادگیری مشخص نباشید!

با توجه به آگاهی شما از سبک های یادگیری زبان انگلیسی، اکنون شما میتوانید خود تشخیص دهید با چه روش و سبکی به یادگیری زبان بپردازید تا بتوانید علاوه بر اینکه بهتر و موثرتر زبان انگلیسی را یاد بگیرید در زمان هم صرفه جویی کنید و یادگیری زبان که یک مهارت زمان بر هست را در مدت زمان کوتاه تری با توجه به سبک شخصی خود فرا بگیرید و البته از آموزش لذت ببرید.

در اینجا نکته ای که بیان آن اهمیت دارد این است که؛ توجه کنید لزوما سبک یادگیری شما به یکی از موارد بالا خلاصه نمیشود و شما بهتر است برای پیدا کردن سبک مختص به خود، هر کدام از این سبک های یادگیری زبان انگلیسی را امتحان کنید و شاید لازم باشد که از دو سبک به طور همزمان استفاده کنید و این کاملا به نوع شخصیت و ویژگی های فردی شما بر میگردد. هدف ما نیز این است که با آگاهی دادن به شما کمک کنیم سبک شخصی خود را پیدا کنید تا در مسیر آموزش لذت بیشتری از یادگیری ببرید.

مطابق با سبک یادگیری زبان انگلیسی خود آموزش ببینید!

 

هدف از آموزش سبک های یادگیری زبان انگلیسی

همه ی ما تجربه یادگیری های ناموفق را داشته ایم و تاکید ما بر آگاهی از سبک های یادگیری زبان انگلیسی به این علت است که اگر در مسیر صحیحی قرار نگیرید و آموزش ها رو مطابق با سبک یادگیری خود دریافت نکنید، احتمال ناامید شدن و دلسرد شدن نسبت به مسیری که در آن قرار دارید وجود دارد و در واقع یادگیری آسان برای شما به یک شعار تبلیغاتی تبدیل میشود، در صورتی که یادگیری آسان قطعا وجود دارد ولی برای همه به یک صورت نخواهد بود و این خود شما هستید که با بالا بردن آگاهی خود میتوانید به شناخت خود و سبک یادگیری منحصر به فرد خود، کمک کنید و در مسیر لذت از یادگیری قرار بگیرید.

اگر آموزگار یا مادر هستید!

اگر آموزگار و یا مادر هستید دانستن سبک های یادگیری زبان انگلیسی به شما کمک میکند بتوانید بهتر با دانش آموز و یا فرزند خود ارتباط برقرار کنید. شناسایی دانش‌آموزان به‌عنوان دانش‌آموزان بصری، شنیداری، خواندنی/نوشتنی، جنبشی، یادگیرنده، و همسو کردن برنامه درسی کلی خود با این سبک‌های یادگیری، برای کل کلاس شما مفید خواهد بود. به خاطر داشته باشید، گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که این روش ترکیبی از همه است. سه روش حسی که ممکن است بهترین گزینه باشد. اجازه دادن به دانش آموزان برای دسترسی به اطلاعات با شرایطی که با آن راحت هستند، اعتماد به نفس تحصیلی آنها را افزایش می دهد.

بهتر است برای پیدا کردن سبک یادگیری مناسب وقت کافی صرف کنید و روش های مختلف را برای فرزند و یا دانش آموزان خود صرف کنید و با پیدا کردن سبک مناسب مسیر را برای شما هموارتر خواهد شد.

بهترین روش یادگیری زبان در خانه

 

بهترین روش یادگیری زبان در خانه

یکی از مزیت های یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز در خانه، این است که شما با امتحان کردن سبک های یادگیری زبان انگلیسی و پیدا کردن سبک مناسب خود میتوانید به راحتی و در زمان کمتری مسیری که دیگران با صرف وقت بیشتری در کلاس های آموزشی طی میکنند را طی کنید.

توجه کنید در یک کلاس درس که افراد مختلفی قرار دارد، سبک های یادگیری زبان انگلیسی هم متفاوت خواهد بود و اگر در خوشبینانه ترین حالت مدرس به این اطلاعات آگاهی داشته باشد و سعی کند برای یادگیری همه تلاش کند، با توجه به سبک های یادگیری مختلف وقت زیادی صرف میشود و این گونه است که شما با روش خود آموز و آگاهی به سبک شخصی خود میتوانید در وقت صرفه جویی کنید و از آموزش متناسب با سبک خود لذت هم ببرید. شما میتوانید با خرید پکیج آموزش زبان انگلیسی به صورت خودآموز آموزش زبان انگلیسی از پایه را شروع کنید و مطابق با هدف خود پیشرفت کنید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.