یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس

یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس | مزایا، نحوه آموزش و طرح درس

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس به کودکان یکی از بهترین متدهای آموزشی پایدار و قابل انعطاف است. این روش با تقویت مهارت‌های صحبت کردن، گوش دادن، خواندن و نوشتن به کودکان کمک می کند تلفظ و شکل نوشتاری صحیح کلمات موجود در زبان جدید را فرا گیرند. یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس به کودکان از طریق فلش کارت، کاردستی، وسایل کمک آموزشی، شعر و فیلم‌ آموزش زبان انگلیسی، کتاب کار و … انجام می شود. سیستم فونیکس از در بسیاری از مراکز معتبر زبان تنها راه یادگیری در کودکان شناخته شده است. در این مطلب به مزایا و تعریف این روش آموزشی پرداخته ایم.

مطالعه مفید: آموزش زبان انگلیسی از پایه

فونیکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

فونیکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس به کودکان در سال 1970 توسط معلمی در مقطع ابتدایی در انگلستان عملی شد. شاگردان این کلاس به طرز عجیبی به مهارت های 4 گانه آن ها تقویت شد که در نهایت شروعی برای تحولی بزرگ در روش آموزش زبان دوم بود.

بر خلاف دیگر آموزش های کلاسیک زبان انگلیسی فونیکس یک روش یادگیری آموزشی جامع و کاملی است که دارای محیطی شاد و سرگرم کننده است. در این روش موارد اصلی و کاربردی زبان انگلیسی با استفاده از تصاویر، رنگ‌ها، شعرخوانی، بازی، کامپیوتر و حتی کاردستی به کودک آموزش داده می‌شود.

یکی از مزایای یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس به کودکان این است که کودک احساس نمی‌کند در یک فرآیند آموزشی شرکت کرده بلکه احساس می کند در یک برنامه تفریحی و هیجان انگیز شرکت داده شده است.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با روش فونیکس

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با روش فونیکس

 

یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس به کودکان از آموزش کل به جزء جهت تثبیت کردن کامل زبان انگلیسی استفاده می‌شود. به طوری که کودک ابتدا با مفاهیم کلی واژگان آشنا می‌شود و بعد حروف الفبای انگلیسی را به طور صحیح فرا می‌گیرد.

از این طریق، عملکرد و داستان‌های خلاق به کودک منتقل می‌شود و از لحاظ گفتاری و شنیداری پیشرفت چشمگیری دارد. در آخر کودک با ترکیب حروف و کلمات، مهارت‌ خواندن و نوشتن را با دیگر مهارت ‌ها رشد داده و به سطح تسلط بالاتری از زبان انگلیسی دست می یابد.

طرح درس سیستم فونیکس چیست؟

سیستم فونیکس به حقایق پایبند می باشد. برای تدریس به روش فونیکس فقط باید بر روی واقعیت ها و صدا آوایی تمرکز داشت. در طرح درس فونیکس ابتدا باید از حداقل کلمات برای آموزش استفاده کرد و به مرور دیگر کلمات وارد پروسه آموزش شود. برای یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس به کودکان به طرح درسی زیر نیازمند می باشید.

• ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام آوا را می‌خواهید آموزش دهید.
• باید این اطمینان را قبل از آموزش آوایی کسب کنید که خودتان از چگونگی تفکیک و ترکیب تکه ‌های صداها در کلمات کاملاً آگاهی دارید.
• با استفاده از حداقل کلمات ممکن یک توضیح دقیق و ساده تهیه کنید.
• هنگام آموزش درس، فضای خالی و بدون حواس‌پرتی ایجاد کنید.

• از رنگ، تصویر، شیء یا نمودار استفاده کنید و تکنیک‌های حافظه را در دروس خود بگنجانید.
• دانش‌آموزان را از جهت تفکیک صدا، گفتار، تقلید، تکرار، نقاشی و نوشتن به‌طور فعال در روند تدریس مشارکت دهید.
• ابتدا مثال‌ ساده‌ای بزنید. بعد از درک موضوع می‌توان مثال ‌های جالب ‌تری بیان کرد.
• تکنیک ‌های حافظه را که برای زبان ‌آموز خردسال مفید است کشف کنید.
• یک ‌بار درک مطلب را قبل از درس آواشناسی بعدی مرور کنید.

نکته مهم قابل توجه این است که در سیستم فونیکس روش‌های پیچیده جایی ندارد. مدرسینی که دارای مهارت ‌های تدریس بالاتری هستند در به ‌کارگیری این روش موفق‌تر می باشند.

مزایای آموزش انگلیسی به کودکان با فونیکس چیست؟

مزایای آموزش انگلیسی به کودکان با فونیکس چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس یک راه عالی برای آموزش کودکان بین 4 تا 7 سال است. این روش می تواند برای تمام رده های سنی مورد استفاده قرار گیرد به ویژه افرادی که تمایل دارند زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود فرا گیرند.

محققان در انگلستان تحقیقاتی را انجام دادند که نشان داد با کمک روش فونیکس، استاندارد سوادآموزی و خواندن تا حد زیادی افزایش پیدا کرده‌ است. همچنین تحقیقات آن ها نشان داد که از سال 2012 تا 2019، این استاندارد از 60 درصد به 80 درصد رسیده است. تدریس زبان انگلیسی به روش فونیکس تأثیر عمیقی بر دقت خواندن با صدای بلند و درک مطلب دارد.

همچنین تحقیقات آن ها نشان داد که آموزش کودکان که با تمرکز بر معنای کلمات زبان انگلیسی مشکلات بیشتری برای خواندن کلمات با صدای بلند دارند و اسکن مغزی این کودکان نشان داد که مغز آن‌ها مجبور به انجام کار سخت‌ تر برای رمزگشایی کلمات بوده است.

منابع مورد استفاده برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان با روش فونیکس

برای یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس منابع گسترده ای وجود دارد که به مدرسین زبان کمک خواهد کرد که آموزش زبان انگلیسی را با این روش آغاز کنید.

1. Electronic Phonics

Electronic Phonics یکی از منابع مفید برای یادگیری آموزش انگلیسی بر پایه اصول فونیکس است. این ابزار برای گروه‌ های کوچک استفاده می شود و یا می توان به تنهایی با حروف تمرین کرد.

2. فلش کارت

فلش ‌کارت علاوه بر این که ابزاری مفید برای یادگیری زبان انگلیسی با روش فونیکس است، یک ابزار ضروری با بازدهی بالا در تمامی روش‌های یادگیری زبان می باشد. با استفاده از فلش‌کارت ‌ها می‌توان بازی ‌های مختلف مرتبط با فونیکس را پیاده‌سازی کرد. در این روش دانش‌آموزان می توانند با دیدن بازی ‌ها و انجام آن‌ ها، با کلمات جدید آشنا شوند.

در ادامه چند منبع مفید اشاره شده که می توان با انجام بازی بر روی آموزش کلمات انگلیسی مسلط شوید. این منابع عبارتند از:

• Phonics Indoor/Outdoor Spots from Hope Education
• Click It Jumbo Word Building Sack from Hope Education
• Tricky Word Pebbles Offer- Set 1 and Set 2

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.