GRE

آزمون GRE چیست و چرا به آن نیاز است؟

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

در ایران یکی از پر تکرارترین سوالاتی که بعد از آزمون آیلتس یا تافل از موسسات پرسیده می شود آزمون GRE چیست و آماده سازی برای آزمون چگونه است؟ GRE یا Graduate Record Examination یک آزمون استاندارد است که از سال 1936 به وجود آمده که سه پارامتر بسیار مهم را محاسبه می کند: استدلال کلامی و کمی و نوشتن تحلیلی. GRE که توسط ETS (Educational Testing Service) برگزار می‌شود، یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های پذیرش فارغ‌التحصیل برای داوطلبانی است که به دنبال ادامه تحصیل در MS یا تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور هستند. این آزمون چندین بار در طول سال برگزار می‌شود.

به طور خلاصه آزمون GRE به دو نوع تقسیم بندی می شود. 1-جنرال 2-سابجکت. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که آزمون اصلی همان آزمون جنرال است در حالی که آزمون سابجکت یک آزمون جانبی محسوب می شود. در هنگام پروسه اپلای بسیاری از دانشگاه های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) و مدارس بیزینسی آمریکا و دیگر کشورها از شما درخواست نمره آزمون GRE دارند که برای آن ها ارسال کنید.

برای دانشجویانی که در رشته های حقوق و علوم پزشکی فارغ التحصیل شده اند یا قصد ادامه در این رشته ها را دارند از قانون بالا مستثنی هستند. بدین معنا که باید به ترتیب آزمون‌های LSAT  و MCAT را بگذرانند. در ادامه توضیح خواهیم داد که آزمون GRE از شش بخش (section) تشکیل شده و برای پاسخ به آن حدودا ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان لازم دارید. این شش بخش از سوالات وربال (verbal)، کوانت (quantitative) و رایتینگ (Analytical Writing Assessment) مواجه خواهید بود.

مطالعه بیشتر: ساده ترین راه آموزش زبان انگلیسی

آزمون GRE چیست؟

 

آزمون GRE چیست؟

 

 

آزمون GRE تسلط شما را در زمینه های حسابی، جبر، هندسه و تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین واژگان در سطح دانشگاه اندازه گیری می کند. مهمتر از آن، توانایی شما در تجزیه و تحلیل و ارزیابی مطالب نوشته شده، تفکر انتقادی و حل مشکلات را می سنجد.

انواع آزمون GRE

 

انواع آزمون GRE

 

 

نوع آزمونی که شما باید واجد شرایط باشید بستگی به دانشگاهی دارد که در آن به دنبال پذیرش در یک برنامه هستید. کالج به وضوح نوع آزمون GRE (Subject یا General) را در معیارهای واجد شرایط بودن برنامه های خود ذکر می کنند. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم دو نوع آزمون GRE وجود دارد که عبارتند از:

آزمون GRE Subject

 

آزمون GRE Subject

 

 

این آزمون مهارت دانشجویان را در یک موضوع خاص ارزیابی می کند. موضوع GRE از رشته های زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، ادبیات انگلیسی و روانشناسی تشکیل شده است. ETS دارای یک صفحه وب است که شامل راهنماهای رایگان pdf برای هرکدام از رشته ها را داراست و به داوطلبان کمک می کند برای این آزمون آماده شوند.

نکته مهمی که هرگز نباید فراموش کنید این است که کسانی که در آزمون GRE Subject شرکت می کنند باید حتما در آزمون GRE General هم شرکت کنند.

مزایا آزمون GRE Subject

یکی از مزایای این آزمون این است که به داوطلبان کمک می کند نقاط قوتشان را در هر کدام از رشته های اشاره شده در بالا متمایز کنند. پیشنهاد ما به داوطلبین این است که اگر درحال تحصیل در رشته های زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، ادبیات انگلیسی و روانشناسی هستید به وب سایت دانشکده دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و از لزوم شرکت کردن در این آزمون آگاهی یابید.  به عنوان مثال، آزمون GRE Subject برای زیست شناسی در مجموع دارای 190 MCQ است.

همان طور که می دانید دانشگاه های سطح بالا همواره مدرک آزمون GRE را از داوطلب درخواست می کنند. در حالی که در دیگر دانشگاه ها این آزمون اختیاری بوده و به عنوان recommended به کار می رود. اما دریافت یک نمره خوب از این نوع آزمون بسیار به نفع شما خواهد بود.

اگر قصد اپلای کردن دارید و دانشگاهی را جست و جو کردید که اشاره ای به آزمون GRE نکرده است اهمیت آن را کم در نظر بگیرید. اما در صفحات سوالات پر تکرار ممکن است به داشتن این مدرک در برخی رشته های خاص اشاره کرده باشد که وجود آن به گرفتن پذیرش شما کمک خواهد کرد. اما اگر دچار شک و تردید شده اید پیشنهاد ما به شما این است که با Admission Office تماس بگیرید.

آزمون GRE General

 

آزمون GRE General

 

 

آزمون GRE جنرال این یک آزمون عمومی است و برای همه دانشجویانی است که از زمینه های تحصیلی مختلف می آیند. این نوع آزمون رایج ترین آزمونی است که عموماً توسط کالج ها و دانشگاه ها برای پذیرش و بورسیه تحصیلی در برنامه های تحصیلات تکمیلی آن ها مورد نیاز است. اکثر دانشجویانی که به دنبال پذیرش در دانشگاه های خارجی هستند به این آزمون فکر می کنند.

آزمون GRE General را می توان به عنوان آزمون کامپیوتری و همچنین آزمون کاغذی در برخی کشورها امتحان کرد. آزمون GRE General دارای سوالات چند گزینه ای است که دارای سه بخش اصلی زیر است:

نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment)

تعداد سوالاتمدت پاسخگوییرنج نمره
دو تمرین زمان‌بندی شده جداگانه: یک تمرین «تحلیل یک مسئله» و یک تمرین «تحلیل یک استدلال»30 دقیقه در هر تمرین

کل 60 دقیقه

0 تا 6

لغت و درک مطلب (Verbal Reasoning)

تعداد سوالاتمدت پاسخگوییرنج نمره
6سوال تکمیل متن

4سوال معادل سازی جمله

10سوال درک مطلب

20سوال در هر بخش

30 دقیقه در هر تمرین

کل 60 دقیقه

130 تا 170

استدلال ریاضی (Quantitative Reasoning)

تعداد سوالاتمدت پاسخگوییرنج نمره
7-8 سؤالات سنجش ریاضی

12-13سوالات حل مسئله

20سوال در هر بخش

35 دقیقه برای هر بخش130 تا 170

بخش Quant از GRE مهارت های ریاضی اولیه شما و همچنین توانایی شما در استدلال و حل مسائل با روش های ریاضی را آزمایش می کند. شما سوالاتی را خواهید دید که محاسبات پایه، جبر، هندسه و تجزیه و تحلیل داده ها را پوشش می دهد. این موضوعات معمولا در دبیرستان پوشش داده می شود. مثلثات، حساب دیفرانسیل و انتگرال، یا هر مهارت ریاضی سطح بالا دیگری را نخواهید دید.

برای بخش واژگان و بخش استدلال ریاضی نمره ای برابر با 260 تا 340 کسب خواهید کرد که بیشتر دانشگاه های معتبر دنیا برای پذیرش دانشجو برای این دو بخش حداقل 300 تا 310 در نظر گرفته اند.

نحوه پخش سوالات در آزمون GRE به چه صورت است؟

 

نحوه پخش سوالات در آزمون GRE به چه صورت است؟

 

این آزمون با بخش رایتینگ شروع می شود و پس از یک ساعت سوالات بخش های دیگر مانند بخش ریاضی و واژگان برای زبان آموزان توزیع می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که برای قسمت دوم ترتیب مشخصی وجود ندارد و ممکن است در ابتدا سوالات واژگان در اختیار شما قرار گیرد و سپس ریاضی و یا برعکس این حالت. نکته دوم درباره آزمون GRE این است که دو بخش بدون نمره برای زبان آموزان وجود دارد اما زبان آموزان با هر دو بخش رو به رو نمی شوند و فقط یکی از این بخش ها در اختیار آن ها قرار می گیرد که باید به سوالات آن پاسخ دهند. این دو بخش را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

بخش Unscored

این سوالات بدون نمره در بین سوالات ریاضی و یا واژگان پخش شده است و شما از آن ها اطلاعی نخواهید داشت. برخی از زبان آموزان سعی می کنند با حدس و یا پیش بینی بر اساس میزان سختی این سوالات را پیدا کنند و به آن ها پاسخ ندهند اما این روش اصلا پیشنهاد نمی شود زیرا نمی توان این سوالات را حدس زد و این ریسک می تواند به ضرر شما تمام شود.

بخش Research

همانطور که قبل تر گفتیم، زبان آموزان فقط با یکی از این بخش های بدون نمره در آزمون رو به رو خواهند شد اما برخلاف بخش Unscored که سوالات آن در میان دیگر سوالات پنهان شده و قابل تشخیص نیست، سوالات این بخش مشخص شده است و در انتهای آزمون در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد و اعلام می شود که این بخش بدون نمره است.

نمره منفی در آزمون GRE

 

نمره منفی در آزمون GRE

 

یکی از تفاوت ها میان دو حالت این آزمون، سابجکت و جنرال، نمره منفی است. آزمون جنرال دارای نمره منفی نمی باشد و زبان آموزان می توانند بدون استرس از این موضوع به سوالات پاسخ دهند اما در آزمون سابجکت سوالات نادرست نمره منفی دارند. به ازای هر چهار پاسخ نادرست شما، یک نمره منفی برای شما ثبت خواهد شد. البته باید این نکته را در نظر داشت که این روش نمره دهی فقط تا جولای سال 2017 ادامه داشت و پس از آن نمره منفی از آزمون سابجکت حذف شد و نمره شما در حال حاضر فقط بر اساس پاسخ های صحیح شما مشخص می شود.

هزینه آزمون GRE چقدر است؟

 

هزینه آزمون GRE چقدر است؟

 

 

منطقههزینه
هزینه های GRE در استرالیا230 دلار

هزینه های GRE در چین

231/30 دلار

هزینه های GRE در هند

213 دلار

هزینه های GRE در نیجریه

226 دلار

هزینه های GRE در ترکیه

255 دلار

هزینه آزمون عمومی GRE در سایر مناطق جهان

205 دلار

هزینه های آزمون Subject GRE در جهان (همه مکان ها)

150 دلار

هزینه لغو GRE و هزینه برنامه ریزی مجدد GRE

داوطلبانی که باید ثبت نام GRE General Test خود را لغو یا تغییر دهند، موظفند حداکثر چهار روز قبل از تاریخ آزمون این کار را انجام دهند. در غیر این صورت هزینه آزمون GRE از دست خواهد رفت. داوطلبان باید 50 دلار برای برنامه ریزی مجدد آزمون GRE خود بپردازند. جدای از این، داوطلبانی که بخواهند موضوعی را در آزمون موضوعی GRE تغییر دهند 50 دلار از آن ها دریافت خواهد شد.

زمان نتایج آزمون

نتیجه آزمون GRE ظرف ده تا پانزده روز پس از آزمون اعلام می شود و توسط دانشجو به صورت آنلاین قابل بررسی است.

نمره آزمون تا چه مدت معتبر است؟

امتیاز آزمون برای مدت پنج سال معتبر است.

چگونه برای آزمون GRE اقدام کنیم؟

دانشجویان می توانند با ایجاد حساب کاربری در وب سایت ETS برای آزمون GRE (General یا Subject) به صورت آنلاین درخواست دهند. یا داوطلبان می توانند با مراجعه به دفتر منطقه ای کشور خود و پر کردن فرم ثبت نام، برای آزمون GRE اقدام کنند.

مراکز برگزاری آزمون GRE در ایران

آزمون GRE در چندین شهر ایران برگزار می شود که در جدول زیر ارائه شده است.

شهرمرکزاطلاعات
تهرانسنجشwww.sanjesh.org
مرکز تلفن ساختمان تهران: 88923950 الي 3
تهرانعلامه سخن

www.asmdi.ir

تلفن تماس: 88794506-021

تهرانمجتمع آموزشی امیربهادرhttps://amirbahador.com

تلفن تماس: 88919021-021 الی 34

مشهداندیشه معینhttps://andishehmoein.academy/
تلفن تماس: 37661750-051

تکرار آزمون GRE به چه صورت است؟

آزمون GRE قابل تکرار است اما باید 21 روز از اولین برگزاری آزمون شما گذشته باشد تا بتوانید مجدد شرکت کنید. در یک سال میلادی بیشتر از 5 بار نمیتوان آزمون داد. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا برنامه ریزی درستی نسبت به آزمون داشته و سپس ددلاین های دانشگاه ها را در نظر بگیرید. برای کسانی که با هزینه آزمون مشکلی ندارند بهترین حالت این است که از ابتدای کار دو تاریخ را برای آزمون ثبت نام کنند در این صورت تجربه آزمون اول کمک بزرگی به شما خواهد کرد و میتوان نتیجه بسیار خوبی گرفت.

اهمیت آزمون GRE

 

اهمیت آزمون GRE

 

 

نمرات آزمون GRE یک شاخص عینی و تحلیلی از مهارت علمی یک داوطلب را ارائه می دهد. همچنین نمرات آزمون می تواند به عنوان یک عامل مشترک برای مقایسه متقاضیان کشورهای مختلف و زمینه های تحصیلی-اجتماعی، صرف نظر از موسسات آن ها، مورد استفاده قرار گیرد. اهمیت نمرات GRE در این است که معیاری از مهارت تحصیلی را ارائه می دهد که برای همه مؤسسات بدون توجه به استانداردها و روش های نمره دهی مشترک است. زیرا GRE یک آزمون معادل رایج است و برای همه شرکت کنندگان یکسان است.

در نهایت، اهمیت نمرات GRE بستگی به برنامه ای دارد که می خواهید انتخاب کنید. نمرات آزمون GRE در ارزیابی داوطلبان از برنامه های تحصیلات تکمیلی مرتبط با STEM نسبت به ارزیابی داوطلبان متقاضی علوم اجتماعی یا علوم انسانی قابل توجه است. اگر GRE را انتخاب کنید، به طور خودکار به شما کمک می کند تا وارد موسسات برتر شوید. ورود به دانشگاه‌های برتر همچنین باعث می‌شود که سایر دانشجویان پذیرفته شده را که همتراز شما هستند، در معرض دید قرار دهید، به این معنی که شما می‌توانید در کنار دانشجویان برتر مطالعه و یاد بگیرید.

واجد شرایط بودن آزمون  GRE 2022

واجد شرایط بودن GRE: هیچ معیار واجد شرایط بودن GRE که توسط ETS تجویز شده است وجود ندارد. هر کسی بدون در نظر گرفتن سن یا مدرک تحصیلی می تواند در این آزمون GRE ثبت نام کند. با این حال، داوطلبانی که برای دوره های کارشناسی ارشد اقدام می کنند، ملزم به شرکت در آزمون GRE هستند. تنها عامل دیگری که یک داوطلب باید در نظر داشته باشد این واقعیت است که او باید اصل گذرنامه خود را به عنوان مدرک هویت در مرکز آزمون ارائه کند، بنابراین داوطلبان باید قبل از ثبت نام، باید گذرنامه معتبر داشته باشند.

نمونه مقالات GRE

برگه سوالات امتحان GRE زیر از وب سایت های معتبر مختلف و ETS هیئت مجری GRE 2022 تهیه شده است. در مقالات نمونه GRE تلاش کنید تا درک خود را از آزمون GRE ارزیابی کنید.

GRE Verbal Reasoning Questions with Answer Key – Set 2

GRE Verbal Reasoning Questions with Answer Key – Set 1

GRE Quantitative Reasoning Questions with Answer Key Set – 2

GRE Quantitative Reasoning Questions with Answer Key Set – 1

GRE Quantitative Practice Test

GRE Practice Test

GRE Verbal Practice Test

GRE Analytical Writing Practice Test

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.