زبان لاتین

آشنایی با زبان لاتین | بررسی تفاوت های زبان انگلیسی و لاتین

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

ممکن است تا به حال با این موضوع مواجه شده باشید که برخی از مردم زبان لاتین و انگلیسی را یکسان و از یک خانواده می دانند اما در باطن این دو زبان به همدیگر مرتبط نیستند و از لحاظ ساختاری نیز تقاوت هایی دارند. برخی از مردم حتی حروف الفبای انگلیسی را نام لاتین می شناسند که این مقایسه کاملا اشتباه است. در این مقاله قصد داریم در ابتدا به بررسی زبان لاتین و سپس تفاوت این زبان با زبان انگلیسی بپردازیم.

مطالعه مفید: آموزش زبان انگلیسی از پایه

زبان لاتین چیست؟

 

زبان لاتین چیست؟

 

 

به صورت کلی قرار است در این قسمت به سوال های زیر پاسخ بدهیم:

  1. لاتین و تاریخچه آن
  2. آیا این زبان هنوز زنده است و کاربرد دارد؟

در ابتدا باید گفت که این زبان دقیقا یک زبان مانند سایر زبان هایی است که در دنیا کاربرد دارد و مردم برای برقراری ارتباط از آن استفاده می کنند اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که لاتین یکی از قدیمی ترین زبان ها در دنیا است و به همین دلیل امروزه تعداد افرادی که به این زبان سخن می گویند، کمتر از دیگر زبان های دنیا است.

لاتین یک زبان از خانواده هندو اروپایی است که شاخه ای از زبان ایتالیایی است و در ابتدا حدود 700 سال پیش از میلاد مسیح، توسط رومیان ایجاد شد و مردم آن دوره در لاتیوم که امروزه با نام روم شناخته می شود به این زبان صحبت می کردند.

این زبان پس از مدتی به یکی از زبان های اصلی امپراطوری روم تبدیل شد و تا زمانی که این امپراطوری وجود داشت از این زبان استفاده میشد اما پس از سقوط امپراطوری روم، زبان لاتین دچار تغییر شد و از آن زبان های ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسوی، پرتغالی و رومانیایی بوجود آمد.

در حقیقت لاتین باعث وحدت و یکپارچگی در اروپا شده بود و این وحدت تنها در زبان نبود، بلکه از نظر فرهنگی و مذهبی نیز وحدت و یکپارچگی ایجاد کرد. بسیاری از کلمات در زبان های مختلف امروزه مردم از آن ها استفاده می کنند ریشه لاتین دارند که زبان انگلیسی نیز عضوی از آن خانواده ها است و برای مثال کلمه question ریشه لاتین دارد و از کلمه لاتین quaestio بوجود آمده است.

کتاب مقدس برای اولین بار در قرن چهارم به زبان لاتین ترجمه شد و همین امر باعث شد تا این زبان به زبان کلیسا تبدیل شود و مردم زیادی با آن آشنایی تقریبی داشته باشند.

مطالعه مفید: 6 مورد از پرکاربردترین زبان های دنیا

خط لاتین

 

خط لاتین

 

نام زبان لاتین از نام ناحیه Latium در روم باستان گرفته شده است که امروزه این ناحیه با نام Lazio شناخته می شود. پیش از لاتین، زبان اتروسکایی در ایتالیای باستان رایج بود اما پس گسترش و استفاده مردم از لاتین این زبان به فراموشی سپرده شد اما میراث مهم و کاربردی از خود به جای گذاشت برای مثال الفبای لاتین در حقیقت از الفبای اتروسکایی گرفته شده اند که ریشه این الفبا به زبان یونانی برمیگردد چرا که الفبای اتروسکایی از الفبای زبان یونانی گرفته شده اند.

خطی که امروزه مردم برای نوشتن به لاتین از آن استفاده می کنند برای بسیاری دیگر از زبان ها در دنیا کاربرد دارد برای مثال زبان انگلیسی نیز از این الفبا استفاده می کند و همین موضوع باعث شده تا برخی از مردم که اطلاعاتی درباره تاریخچه و ریشه این دو زبان ندارند، زبان انگلیسی را به اشتباه به نام لاتین بشناسند.

خاستگاه زبان لاتین

 

خاستگاه زبان لاتین

 

در این قسمت به بررسی پاسخ سوالی می پردازیم که ممکن است برای خیلی از مردم تا به حال پیش آمده باشد که لاتین از کجا آمده است؟ نخستین بار در سده هجدهم شباهت های میان زبان های لاتین، یونانی و سانسکریت توجه زبان شناسان را به خود جلب کرد چرا که پیش از آن، زبان شناسان بر این عقیده بودند که منشا تمام زبان ها در دنیا، زبان عبری است.

پس از بررسی ها و مقایسه دستور زبان و واژگان لاتین و یونانی سانسکریت مشخص شد که لاتین، ریشه باستانی و مشترک با زبان هایی دارند که مردم در زمان قدیم در هند و یونان از آن ها برای برقراری ارتباط استفاده می کردند و حتی بعد از مدتی مشخص شد که این شباهت ها میان زبان های فارسی و پشتو نیز وجود دارد و در سده نوزدهم کتابی نوشته شد به نام صرف فعل لاتین، فارسی و ژرمنی که نشان می داد این سه زبان ریشه های یکسان دارند.

این ریشه مشترک بین زبان ها از این موضوع سرچشمه گرفته است که گروهی از مردم از اقوامی در نزدیکی دریای سیاه از یکدیگر جدا شدند و به سرزمین های دیگر مانند هند، ایران، یونان، روم و غرب اروپا رفتند و زبانی که با آن صحبت می کردند را به این مناطق بردند و پس از جنگ و غلبه بر اقوام محلی، زبان این افراد جایگزین زبان مردم محلی این مناطق شده است.

تاریخچه زبان لاتین

لاتین مانند دیگر زبان ها در دنیا با گذشت زمان از گذشته تا به امروز دچار تغییرات بسیاری شده است که این زبان را بر طبق تغییراتی که داشته می توان به چند گروه تقسیم کرد که در ادامه به بررسی هر یک از این گروه ها می پردازیم.

مطالعه مفید: بررسی تاریخچه زبان انگلیسی از گذشته تا به امروز

لاتین باستان

 

لاتین باستان

 

لاتین باستان شامل قدیمی ترین آثار باستانی به زبان لاتین می شود که تا سال 75 پیش از میلاد وجود داشته است که یکی از زبان های خانواده هندو اروپایی است بنابراین بسیار شبیه به دیگر زبان ها در این خانواده مانند رومانیایی، ایتالیایی، سیسیلی و پرتغالی و … است. هرکدام از افرادی که به این زبان ها سخن می گویند خود را میراث دار سنت و لاتین می دانند و به همین دلیل آمریکای جنوبی را آمریکای لاتین می نامند.

این زبان مانند تمام زبان های خانواده خود دارای پیچیدگی های بسیاری است مانند اینکه در زبان های باستانی مانند لاتین، اسم ها و صفت ها به جز فعل ها بسته به نقش دستوری و جنسیتی که دارند صرف می شوند که با گذشت زمان، این پیچیدگی ها با مرور زمان ساده تر شدند و دستور زبانی لاتین بسیار ساده تر از آنچه که در گذشته بود، شد.

لاتین کلاسیک

پس از اتمام دوره لاتین باستان یعنی سال 75 پیش از میلاد، لاتین کلاسیک بوجود آمد که شکلی استاندارد از این زبان است و توسط نویسندگان اواخر جمهوری روم و اوایل امپراطوری روم به رسمیت شناخته شد. امروزه هنگامی که مردم درباره زبان لاتین صحبت می کنند به صورت کلی منظور آن ها لاتین کلاسیک است که در برخی از دانشگاه ها و رشته ها نیز تدریس می شود.

تفاوت زبان لاتین و انگلیسی در ابعاد مختلف

 

 

حالا که با برخی از جزئیات لاتین آشنا شده اید، وقت آن رسیده تا به بررسی تفاوت های زبان انگلیسی و لاتین بپردازیم. در بررسی این تفاوت ها شما می توانید با نکات بیشتری درباره زبان لاتین آشنا شوید و درباره تفاوت ها نیز اطلاعات پیدا کنید.

مطالعه مفید: فصل تاثیر لاتین روی انگلیسی

حروف الفبا

به صورت کلی در لاتین حروف الفبا 23 حرف دارد اما الفبا در زبان انگلیسی 26 حرف است و نکته دیگر این است که در الفبای لاتین حروف U، W و J وجود ندارد و حرف C به صورت K تلفظ می شود.

نکته دیگر درباره الفبای لاتین این است که Q هیچوقت به تنهایی کاربرد ندارد و همیشه با U استفاده می شود که هر دو یک صدا دارند. حرف S در الفبای لاتین هیچوقت صدای Z نمی گیرد و حرف V همیشه به صورت W خوانده می شود.

ساختار جملات

یکی از تفاوت های اصلی بین زبان های لاتین و انگلیسی در ساختار جملات است بدین صورت که زبان لاتین معنای جملات را بر اساس ریشه افعال، اسم ها و صفت ها منتقل می کند اما در زبان انگلیسی، مفهوم جملات از طریق چیدمان کلمات مشخص می شود.

در لاتین نیازی نیست شما برای رسوندن مفهوم صحبت خود، حتما ساختار خاصی را رعایت کنید اما در زبان انگلیسی جملات شما حتما باید ساختار مشخصی داشته باشند تا مفهوم را به درستی انتفال بدهند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.