تاریخچه زبان انگلیسی

بررسی تاریخچه زبان انگلیسی از گذشته تا به امروز

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

در تاریخچه زبان انگلیسی می توان این موضوع را مشاهده کرد که این زبان نیز مانند دیگر زبان های دنیا با تحولات فرهنگی و سیاسی کشور انگلستان از گذشته تا به امروز همراه بوده و تغییرات قابل توجهی داشته است. آشنایی با تاریخ زبان انگلیسی بدون مطالعه تاریخ کشور بریتانیا امکان پذیر نبوده و در این مقاله به صورت کوتاه و کلی تاریخچه و تغییرات این زبان را بررسی خواهیم کرد. تاریخچه زبان انگلیسی در حقیقت از قرن 5 میلادی هنگامی که سه قبیله آلمانی به بریتانیا حمله کردند شروع شده و تا به امروز که این زبان به عنوان رایج ترین زبان در دنیا شناخته می شود ادامه دارد.

مطالعه مفید: آموزش مکالمه زبان انگلیسی

پیدایش زبان انگلیسی

 

 

در ابتدای مقاله تاریخچه زبان انگلیسی  به بررسی نحوه پیدایش این زبان می پردازیم. در سرزمینی که امروزه با نام بریتانیا شناخته می شود اقوامی به نام celt از صدها سال قبل تا حدود 55 سال پیش از میلاد مسیح زندگی می کرده اند که در حقیقت این قوم از نیاکان مردم ایرلندی، اسکاتلندی و ولزی که امروزه زندگی می کنند هستند.

در حدود سال 55 پیش از مسیح رومی ها به این سرزمین حمله کردند و بر آن سرزمین تا حدود سال های 400 پس از میلاد مسیح حکومت کردند اما آن ها نتوانستند زبان لاتین را در بریتانیا رونق دهند با وجود اینکه ریشه بسیاری از کلمات در زبان انگلیسی، مرتبط با زبان لاتین است و حتی نام برخی از شهر ها نیز ریشه لاتین دارند مانند منچستر و دورچستر.

امپراطوری روم پس از مدتی حکومت ضعیف شد و به دو بخش شرغی و غربی تقسیم شد و همین امر باعث شد تا اقوام ژرمن به نام های آنگل، ساکسون و جوت به بریتانیا مهاجرت کنند و با نژاد سلت ادقام شدند. بزرگترین طایفه که در بریتانیا زندگی می کرد آنگل ها بودند که جزیره را انگلند یا همان سرزمین انگل ها نامیدند و زبانی که با آن به برقراری ارتباط می پرداختند را انگلیش می نامیدند که آن زبان امروزه با نام زبان انگلیسی شناخته می شود.

زبان انگلیسی با گذشت تاریخ و حمله از طرف اقوام متفاوت با تغییرات قابل توجهی مواجه شد. در ابتدا اقوام اسکاندیناوی و پس از آن اقوامی از ناحیه شمال فرانسه به این سرزمین حمله کردند و بر آن حکومت کردند که طبق این اتفاقات، این زبان در ابتدا با زبان اسکاندیناوی و سپس با زبان فرانسوی آمیخته شد و تغییراتی کرد اما با وجود این تغییرات، استقلال این زبان حفظ شد و با جذب و افزودن لغات مختلف امروزه این زبان به یکی از مفصل ترین زبان ها در دنیا تبدیل شده و تعداد قابل توجهی از مردم ساکن در دنیا از این زبان برای برقراری ارتباط به عنوان زبان اول و یا حتی زبان دوم خود استفاده می کنند.

مطالعه مفید: روش های یادگیری و تقویت لهجه بریتیش

بررسی تاریخچه زبان انگلیسی

پس از بررسی نحوه پیدایش زبان انگلیسی وقت آن رسیده تا به بررسی تاریخ این زبان بپردازیم، به صورت کلی این زبان را طبق تغییراتی که در طی سال ها داشته است می توان به سه بخش انگلیسی کهن، انگلیسی میانه و در آخر انگلیسی مدرن که امروزه از آن استفاده می کنیم تقسیم کنیم که در ادامه به بررسی هر یک از این دوره ها به صورت جزئی تر می پردازیم.

مطالعه مفید: بررسی سیر تکاملی زبان انگلیسی در تاریخ

انگلیسی کهن

 

تاریخچه زبان انگلیسی

 

انگلیسی کهن که با نام آنگلو-ساکسون شناخته می شده است از سال های 450 تا 1100 میلادی مورد استفاده مردم قرار می گرفته است و میان اقوام مهاجر ژرمن رواج داشته است. این زبان از خانواده زبان های هندو-اروپایی است و می توان آن را هم خانواده زبان های آلمانی، هلندی و اسکاندیناوی دانست. از آثار به جای مانده از این زبان می توان به حمله بیوولف اشاره کرد که این اثر دلاوری های یک پادشاه دانمارکی در مقابل اژدها و دیو ها را شرح می دهد اما این متن برای مردم امروزه قابل خواندن نیست چرا که زبان انگلیسی تا به امروز تغییرات بسیاری داشته است.

انگلیسی کهن در دوره ای که مورد استفاده بوده دچار دو تغییر مهم بوده است. نخستین تغییر آن مرتبط با رواج دین مسیحیت در انگلستان است که از سال 500 میلادی به بعد، کلمات لاتین که در کتاب مقدس وجود داشت وارد این زبان شد و تغییراتی را ایجاد کرد. برخی از این کلمات عبارتند از dish ،master و candle که در ارتباط با کلیسا هستند و ریشه لاتین دارند.

دومین تغییر مرتبط با حمله اقوام اسکاندیناوی است که در طول سال های 800 تا 900 میلادی کلمات دیگری مانند skin و  skirt به این زبان اضافه شد. یکی از نکات بسیار جالب درباره دومین تغییر این است که حتی ضمایر she و they که امروزه استفاده قابل توجهی در مکالمات ما دارند، ریشه اسکاندیناوی دارند و در انگلیسی کهن با نام های hie و heo شناخته می شدند.

مطالعه مفید: معرفی 5 مورد از بهترین سایت های رایگان آموزش زبان انگلیسی

انگلیسی میانه

 

 

انگلیسی میانه در تاریخچه زبان انگلیسی با شکست خوردن سرداران انگلو-ساکسون در سال 1066 میلادی از رهبر اقوام نورماندی از ناحیه شمال فرانسه شروع شد. ویلیام، رهبر نورماندی و جانشینان او حدود 300 سال بر انگلستان حکومت کردند که در این مدت زبان رسمی کشور را به زبان فرانسوی تغییر داده بودند. این زبان که با نام انگلو-نورمن شاخته می شود در بین مردم انگلستان راه پیدا کرد اما با این وجود کلمات زیادی از زبان فرانسوی وارد زبان انگلیسی شده بود.

کلمات فرانسوی که به زبان انگلیسی راه پیدا کردند در حوزه های قوانین و حکمرانی پر رنگ تر بودند برای مثال کلمات army و prison که امروزه در زبان انگلیسی وجود دارند با بررسی تاریخچه زبان انگلیسی می توان گفت که آن ها ریشه فرانسوی دارند. در حوزه های هنر و علم نیز برخی از کلمات مانند romance و surgery نیز ریشه فرانسوی دارند که به فرهنگ لغت انگلیسی اضافه شده اند.

انگلیسی میانه با گذشت زمان و استقلال پیدا کردن انگلستان نسبت به نورماندی و حذف شدن زبان فرانسوی از این کشور، با گذشت زمان و تغییرات به زبان انگلیسی امروزی نزدیک تر شد. انگلیسی میانه دارای حروف صدا دار متفاوت و نحوره صرف افعال پیچیده تری نسبت به انگلیسی امروزه بوده اما می توان گفت که طبق تاریخچه زبان انگلیسی، ساختار جملات در انگلیسی میانه ساده تر بوده است.

مطالعه مفید: بازار کار رشته زبان انگلیسی | معرفی 8 شغل پر درآمد

انگلیسی امروزی

 

انگلیسی امروزی

 

سرآغاز و شروع انگلیسی امروزی با ورود ماشین چاپ از ایتالیا به انگلستان بود که این اختراع موجب رشد ادبیات نوشتاری در انگلستان شد و از سال 1700 میلادی کتاب های دستور زبان و فرهنگ لغت در زبان انگلیسی به چاپ رسید و این امر باعث شد تا ساختار زبان به تدریج استاندارد و یکسان شود. بریتانیا که تا این دوره همیشه کشوری بود که مستعمره دیگر ملت ها بود در این دوره به کشوری استعمارگر تبدیل شد و سپس زبان انگلیسی در آمریکا رواج پیدا کرد و با فرهنگ سرخ پوستان و حتی با دیگر فرهنگ ها مانند اقوام مهاجر مثل بردگان ترکیب شد.

از این ترکیب شدن فرهنگ ها می توان به نام گذاری برخی از حیوانات ناشناخته در آمریکای شمالی با کلمات سرخ پوستی مانند moose و shunk اشاره کرد. انگلیسی آمریکایی در طول تاریخ تبدیل به لهجه ای متمایز شد و دچار تغییرات قابل توجهی شد. درباره تاریخچه زبان انگلیسی می توان گفت که هر ملیت و اقوامی که در ملک های انگلیسی زبان زندگی می کردند، برخی از کلمات زبان خود را وارد این زبان کردند برای مثال کلمه rodeo از اسپانیا و pizza از ایتالیا وارد زبان انگلیسی شده است.

یکی از نکاتی که درباره زبان انگلیسی مورد توجه قرار گرفته است این امر است که زبان انگلیسی یک زبانی است که به جای دفع کردن واژه هایی که از زبان های دیگر وارد می شوند، آن ها را جذب می کند و می توان گفت خود را تکمیل می کند و انگلیسی زبانان در دنیا مدام در حال ساختن واژه های جدید برای مفاهیم رو به رشد هستند و نکته دیگر این است که همانطور که زبان انگلیسی، کلمات زیادی را از زبان های دیگر گرفته است می توان گفت که کلمات زیادی را نیز به زبان های دیگر قرض داده است.

مهم ترین زبان های بین المللی در دنیا ابتدا زبان های یونانی، رومی و فرانسوی بودند اما با گذشت زمان و جمعیت قابل توجهی که از زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط استفاده می کردند، زبان انگلیسی به عنوان یکی از مهم ترین زبان های بین المللی جهان شناخته می شود و افراد زیادی در سرتاسر دنیا به دنبال یادگیری آن برای برقراری ارتباط های بین المللی هستند.

مطالعه مفید: آموزش زبان انگلیسی به نسل زد | آشنایی با Gen Z

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.