مدرک زبان برای دکتری

مدرک زبان برای دکتری | بهترین مدرک برای دکتری چیست؟

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

در گذشته برای شرکت در مصاحبه دکتری، ارائه مدرک زبان متقاضیان الزامی بوده است و تمامی دانشجویانی که در جهت تحصیل در مقطع دکتری اقدام می کردند، باید پیش از مصاحبه خود در جهت کسب مدرک زبان اقدام کرده و مدرک را به دانشگاه خود ارائه می دادند اما از سال 1399، ارائه مدرک زبان برای دکتری دیگر الزامی نیست و ارائه این مدرک تنها دارای امتیاز است که می تواند دانشجویان را از دیگر رقبای خود متمایز کند.

در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات در حوزه مدرک زبان برای دکتری و آزمون های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت می پردازیم تا شما بتوانید به راحتی آزمون مناسب خود را انتخاب کرده و در جهت کسب مدرک زبان خود اقدام کنید.

مطالعه مفید: صفر تا صد آموزش زبان انگلیسی

امتیاز و اهمیت ارائه مدرک زبان برای دکتری

 

 

ارائه مدرک زبان در مصاحبه دکتری از جمله مواردی است که می تواند به شما در پیشی گرفتن از رقبای خود بسیار کمک کننده باشد. در مصاحبه دکتری ممکن است برخی از سوالاتی که از شما پرسیده می شود، به زبان انگلیسی باشد که پاسخ صحیح دادن به این سوالات می تواند در نتیجه آزمون شما تاثیر مثبت داشته باشد. سوالاتی که به زبان انگلیسی از شما پرسیده می شود، ممکن است مواردی مانند روخوانی متن، لغات تخصصی مرتبط با رشته شما و مکالمه باشد.

ارائه مدرک معتبر یکی از آزمون های ملی یا بین المللی در حوزه زبان انگلیسی از شاخصه های ارزیابی و بررسی داوطلبان آزمون دکتری است. بنابراین درصورتی که شما به دنبال کسب موفقیت و نمره مناسب برای آزمون دکتری هستید، بهتر است پیش از شرکت در مصاحبه دکتری، در جهت دریافت مدرک معتبری در حوزه زبان انگلیسی اقدام کنید.

آیا ارائه مدرک زبان برای دکتری الزامی است؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که در حوزه مدارک معتبر زبان انگلیسی و مصاحبه دکتری پرسیده می شود، الزامی بودن یا نبودن مدرک زبان برای مصاحبه دکتری است. در پاسخ به این سوال می توان گفت که در گذشته ارائه مدرک زبان برای مصاحبه دکتری توسط وزارت بهداشت الزامی بوده است اما این شرط از سال 1399 حذف شده است و امروزه داشتن مدرک زبان برای شرکت در آزمون دکتری وزارت علوم اجباری نیست و تنها دارای امتیاز است.

در حقیقت اخذ و ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی تا پیش از سال 1399 در همه دانشگاه ها اجباری بوده است اما طبق بخشانه جدید مصاحبه داکتری، اگر دانشجویی در بدو ورود یا پیش از آزمون جامع خود، نمره ملاک دانشگاه در آزمون های معتبر زبان خارجی را به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارائه کند، بستگی زبان مورد تایید خواهد بود.

برای تایید بسندگی مهارت زبان انگلیسی دانشجو توسط دانشگاه یکی از روش های زیر نیز موثر خواهد بود:

  • تشخیص استاد راهنما می تواند برای بسندگی مهارت زبان خارجی دانشجو و اعلام رسمی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه استفاده شود.
  • حضور دانشجو و داوطلب در دوره های توانمند سازی زبان خارجی و دریافت گواهی اتمام دوره نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • کسب نمره ملاک دانشگاه از درس زبان در آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سازمان سنجش در سال پذیرش نیز می تواند برای بسندگی زبان داوطلب مورد استفاده قرار گیرد.

براساس آخرین دستورالعمل دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویانی که 80 درصد نمره قبولی را کسب کرده باشند، می توانند در آزمون جامع دکتری شرکت کرده و تا قبل از دفاع از رساله دکتری، نمره قبولی زبان را ارائه کنند.

مطالعه مفید: 8 تا از بهترین مدارک معتبر زبان انگلیسی

لیست مدارک زبان قابل قبول در دکتری

 

لیست مدارک زبان قابل قبول در دکتری

 

برای تحصیل در مقطع دکتری، شما نیاز دارید تا یک مدرک زبان معتبر داشته باشید، که این مدرک می تواند از طریق برخی از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی اخذ شود. در حال حاضر مدارک آزمون هایی که در ادامه معرفی می کنیم برای دانشگاه های داخل کشور پذیرفته می شوند.

  • مدرک آیلتس IELTS
  • مدرک تافل TOEFL
  • مدرک تولیمو TOLIMO
  • مدرک MSRT برای داوطلبان وزارت علوم
  • مدرک MHLE برای داوطلبان وزارت بهداشت
  • مدرک EPT برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
  • مدرک UTEPT برای دانشجویان دانشگاه تهران

باید در نظر داشته باشید که انتخاب آزمون بین المللی برای ارائه مدرک زبان برای دکتری بستگی به ملاک های مورد نظر شما دارد اما شما باید قوانین و مدارک معتبر و پذیرفته شده در دانشگاه خود را نیز بررسی کنید تا بتوانید در بهترین آزمونی که با شرایط شما سازگاری دارید شرکت کرده و مدرک زبان خود را اخذ نمایید.

مطالعه مفید: آموزش آیلتس صفر تا صد

مدرک کدام آزمون در مصاحبه دکتری دارای امتیاز بیشتری است؟

نکته ای که باید درباره ارائه مدرک زبان برای دکتری در نظر داشته باشید این است که در حقیقت نمره و میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی اهمیت دارد و امتیازی بر اساس آزمونی که شرکت کرده اید، به شما تعلق نخواهد گرفت.

مدرک زبان تمامی آزمون های بین المللی در مصاحبه تمامی دانشگاه ها دارای اعتبار و امتیاز است اما مدارک برخی از آزمون ها ممکن است برای دانشگاه مورد نظر شما دارای اعتبار نباشد که در جدول زیر به بررسی مدارک مورد قبول هر دانشگاه می پردازیم.

 نوع آزمون

دانشگاه های مورد پذیرش

آزمون  MSRT یا MCHE

مورد قبول در تمامی دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی)

آزمون TOLIMO

مورد قبول در تمامی دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی)

آزمون زبان دانشگاه تهران

مورد قبول در برخی از دانشگاه های کشور (در دانشگاه آزاد اسلامی مورد قبول نیست)

آزمون EPT

مورد قبول در دانشگاه آزاد اسلامی

آزمون  MHLE

مورد قبول برای رشته های علوم پزشکی

مطالعه مفید: معرفی کامل آزمون MSRT

نمره مورد قبول در هر آزمون برای دکتری چقدر است؟

یکی از مهم ترین نکاتی که پس از انتخاب آزمون متناسب با رشته و دانشگاه خود باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، مطالعه در جهت کسب نمره قبولی برای ارائه مدرک زبان برای دکتری است چرا که نمره مورد قبول در هر آزمون متفاوت است که در این قسمت به بررسی نمره مورد نیاز برای ارائه مدرک زبان در مصاحبه دکتری می پردازیم.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که اگر شما در هر یک از آزمون های مورد تایید دانشگاه خود شرکت کرده اید و نمره کمی را کسب کرده اید، پیشنهاد می شود این مدرک را برای مصاحبه خود ارائه ندهید اما این مورد امری اختیاری است و شما می توانید مدرک با نمره کم را نیز ارائه دهید

امتیاز دهی

آزمون MSRT (MCHE)

آزمون  TOEFL iBT

آزمون TOEFL Computer

آزمون  TOEFL Paper / TOLIMO

آزمون IELTS equivalent

8

90-100

96-120

250-300

600-680

7-9/0

7

85-89

86-95

232-249

575-599

6/5-6/9

6

80-84

76-85

213-231

550-574

6-6/4

5

75-79

66-75

196-212

525-549

5/5-5/9

4

70-74

56-65

173-195

500-524

5-5/4

3

65-69

46-55

152-172

475-499

4/5-4/9

2

60-64

36-45

133-151

450-474

4-4/4

1

50-59

29-35

113-132

425-449

3/5-3/9

نکته ای که باید درباره جدول فوق در نظر داشته باشید این است که ممکن است دانشگاه ها برای امتیازدهی به مدرک زبان شما روش دیگری را مد نظر داشته باشند و نمره دریافتی شما متفاوت از نمره ذکر شده در جدول باشد.

به صورت کلی می توان گفت اگر شما 50 درصد نمره آزمون را کسب کرده باشید، مدرک زبان شما برای مصاحبه دکتری مورد تایید واقع خواهد شد اما برخی از دانشگاه ها ممکن است نمره بیشتری را مد نظر داشته باشند پس شما بهتر است پیش از اقدام به مطالعه برای آزمون درباره شیوه نمره دهی و نمره قبولی مورد نیاز از طرف دانشگاه اطمینان حاصل کنید.

اعتبار مدرک زبان برای دکتری چقدر است؟

 

 

اعتباری تمامی مدارک زبان، بین المللی و ملی، دو سال است پس در نظر داشته باشید که شما باید در آزمون دکتری، مدرکی را ارائه کنید که زمان آن تمام نشده باشد و دو سال از شرکت در آزمون نگذشته باشد. در حقیقت مدرک زبان شما باید دارای اعتبار زمانی باشد.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.