آزمون MSRT

معرفی کامل آزمون MSRT

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

آزمون MSRT را می توان یک نسخه ساده تر از آزمون های بین المللی آیلتس و تافل در نظر گرفت. دانشجویان برای ورود به مقطع دکتری در داخل کشور، باید در این آزمون شرکت کنند. این آزمون توسط وزارت علوم برگزار می شود و فقط در داخل کشور ایران اعتبار دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا با آزمون MSRT، محتوا و منابع این آزمون به صورت کامل آشنا شوید.

مطالعه مفید: آموزش زبان انگلیسی و خرید پکیج آموزش زبان انگلیسی

آزمون MSRT چیست؟

 

آزمون MSRT چیست؟

 

در ابتدا بهتر است واژه MSRT را بررسی کنیم. نام این آزمون مخفف عبارت Ministry of Science, Research and Technology است که توسط وزارت علوم برگزار می شود. نام این آزمون در گذشته MCHE بوده است که ممکن است با این نام آشنایی داشته باشید اما اسم آزمون تغییر کرده و حالا با عنوان MSRT در سطح کشور برای دانشجویانی که می خواهند در مقطع دکتری تحصیل کنند، چندین مرحله در سال برگزار می شود.

این آزمون برای سنجش میزان تلسط دانشجویان بر زبان انگلیسی توسط سازمان امور دانشجویان برگزار می شود. می توان گفت سوالات این آزمون شباهت قابل توجهی به سوالات آزمون های تافل و آیلتس دارد اما در سطح آسان تر و با هزینه کمتری نسبت به این دو آزمون بین المللی برگزار می شود.

یکی از نکات مثبت درباره این آزمون این است که دانشجویان می توانند هر چندبار که نیاز است در این آزمون شرکت کنند و محدودیتی برای تعداد دفعات شرکت در آزمون MSRT وجود ندارد.

آزمون مناسب چه افرادی است؟

 

آزمون مناسب چه افرادی است؟

 

این آزمون برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری در داخل کشور را دارند مناسب است، اما دانشجویان پسر در مقطع کارشناسی ارشد که قصد تحصیل در کشور های انگلیسی زبان را دارند نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند.

در حقیقت می توان گفت که برای تحصیل در مقطع دکتری، دانشجویان نیاز به مدرک زبان دارند که مدرک این آزمون به دلیل مورد تایید بودن از جانب سازمان سنجش می تواند برای آن ها مفید باشد.

شرکت در آزمون MSRT برای دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری، متقاضیان آزمون دکتری و افرادی که می خواهند مدرکی را به نظام وظیفه برای خروج از کشور ارائه کنند الزامی است. در حقیقت در صورتی که دانشجویان درحال تحصیل در مقطع دکتری، موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون نشوند ممکن است برای دریافت مدرک خود با مشکلاتی مواجه شوند اما برای تعداد دفعات شرکت در این آزمون محدودیتی وجود ندارد پس دانشجویان می توانند برای کسب نمره قبولی، چند مرحله در این آزمون شرکت کنند.

مطالعه مفید: 8 مورد از بهترین مدارک معتبر زبان انگلیسی

جزئیات آزمون MSRT

هز زبان آموز و یا دانشجویی که قصد شرکت در این آزمون را دارد، باید مانند دیگر آزمون از تمام جزئیات خبر داشته باشد تا بتواند با نگرانی کمتری آزمون دهد. این آزمون متشکل از 100 سوال است و این سوالات در سه بخش ریدینگ، گرامر و درک مطلب پخش می شوند.

جدول زمان بندی آزمون به صورت زیر است.

مدت زمانتعداد سوالاتعنوان قسمت
15 دقیقه30 سوال Listening Comprehension
20 دقیقه30 سوالStructure and Written Expression
40 دقیقه40 سوالReading Comprehension
75 دقیقه100 سوالMSRT total

دانشجویان باید در مدت زمان 75 دقیقه با 100 سوال در بخش های مختلف آزمون پاسخ دهند. یکی از نکات مثبت درباره این آزمون این است که درصورتی که فرد پاسخ اشتباهی به سوال بدهد برای او نمره منفی وجود ندارد پس دانشجویان می توانند بدون نگرانی برای نمره منفی به سوالات پاسخ دهند.

جزئیات Reading Comprehension

این قسمت در آزمون MSRT، 40 دقیقه زمان دارد و شرکت کنندگان در ابتدا باید 4 متن متفاوت را بررسی کنند و سپس به 40 سوال درباره این متون پاسخ دهند. این آزمون شبیه به آزمون های بین المللی آیلتس و تافل است اما همانطور که قبل تر گفتیم سطح سوالات این آزمون بسیار ساده تر است و در صورتی که شما دانش زبان عمومی را داشته باشید می توانید در این آزمون شرکت کنید.

جزئیات Listening Comprehension

30 سوال از 100 سوال در این آزمون مربوط به قسمت شنیداری است که شرکت کنندگان باید در مدت 30 دقیقه به این سوالات پاسخ دهند. لهجه افراد در فایل صوتی این آزمون American است و فایل های مختلف با مکث های کوتاهی پخش می شوند.

جزئیات Structure and Written Expression

در این قسمت شرکت کنندگان باید به 30 سوال در مدت زمان 20 دقیقه پاسخ دهند، 15 سوال بدین صورت است که شرکت کننده باید درست یا غلط بودن ساختار را تشخیص دهد و باقی سوالات به صورت تکمیل کردن جملات با ساختار درست و مناسب است.

نمره دهی در آزمون

 

نمره دهی در آزمون

 

می توان گفت که هر سوال در این آزمون یک نمره دارد پس نمره شرکت کنندگان در بازه 1 تا 100 قرار دارد. آزمون نمره منفی ندارد و توصیه می شود که شرکت کنندگان به تمامی سوالات پاسخ دهند و از این مزیت استفاده کنند. حداقل نمره قبولی در آزمون MSRT 50 است اما وابسته به دانشگاه مدنظر شما این نمره ممکن است بین 45 تا 75 متغیر باشد.

در ادامه نمرات این آزمون را با دیگر آزمون های بین المللی مانند تافل و آیلتس بررسی می کنیم.

MSRTIELTSTOEFL (iBT)TOEFL (CBT)
100-809-8120-110300-270
79-757.5109-102269-253
74-707101-94252-240
69-656.593-79239-213
64-60678-60212-168
59-555.559-46166-137
54-50545-35136-108
49-454.534-39107-93

زمان برگزاری آزمون MSRT

 

زمان برگزاری آزمون MSRT

 

این آزمون تا قبل از شیوع کرونا، هر 45 روز یکبار برگزار میشد اما در حال حاضر تعداد برگزاری این آزمون کاهش یافته و در هر سال فقط 4 بار برگزار می شود.
طبق صحبت های معاونت سازمان امور دانشجویان، پیش بینی می شود که این آزمون دوباره به صورت منظم برگزار شود.

اعتبار آزمون

این آزمون درست مانند آزمون های بین المللی تافل و آیلتس، دو سال اعتبار دارد و پس از گذشت این مدت متقاضیان باید دوباره در آزمون MSRT شرکت کنند و مدرک خود را تمدید کنند. یکی از نکات مهم درباره مدرک این آزمون این است که MSRT فقط در داخل ایران مورد تایید است و در صورتی که شما می خواهید در دانشگاه های کشور های دیگر تحصیل کنید باید در آزمون های دیگری مانند تاقل یا آیلتس شرکت کنید.

در قدم اول پیش از اقدام به شرکت در آزمون ها بهتر است بررسی کنید که دانشگاه مد نظر شما نیاز به چه مدرکی برای پذیرش تحصیلی دارد و سپس در آزمون مورد تایید دانشگاه خود شرکت کنید.

مطالعه مفید: معرفی کامل شرایط اخد مدرک سلتا (Celta)

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.