آزمون تولیمو

آزمون تولیمو | معرفی منابع و نکات مهم

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

یکی از دغدغه های زبان آموزان پس از اتمام مسیر یادگیری زبان انگلیسی، انتخاب آزمون بین المللی مناسب برای اثبات سطح دانش زبان انگلیسی خود است که در این راستا آزمون های معتبر بسیاری وجود دارد که شما بر اساس اهداف خود از مدرک زبان انگلیسی می توانید در هر یک از آن ها شرکت کنید و از مدرک زبان انگلیسی خود برای اهدافی مانند تحصیل در دانشگاه های خارج کشور، مهاجرت و ادامه تحصیل استفاده کنید. یکی از آزمون هایی که زبان آموزان می توانند در آن شرکت کنند آزمون تولیمو است.

در این مطلب قصد داریم به بررسی آزمون تولیمو و افرادی که مناسب شرکت در این آزمون هستند بپردازیم و با بررسی نکات و منابع این آزمون تصمیم گیری انتخاب آزمون مناسب را برای شما به تصمیم گیری آسان تری تبدیل کنیم.

مطالعه مفید: صفر تا صد آموزش زبان انگلیسی

معرفی آزمون تولیمو

 

 

آزمون Tolimo که مخفف عبارت The test of Language by the Iranian Measurement Organizations به معنای آزمون زبان بر اساس سنجش موسسه های ایرانی است، یک آزمون برای بررسی سطح و دانش زبان انگلیسی در افراد است. این آزمون به عنوان یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی است که در ایران برگزار می شود و توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و برگزار می شود.

این آزمون بین المللی به دو صورت الکترونیکی و نسخه کاغذی برگزار می شود که زبان آموزان می توانند بر اساس شرایط مورد نظر خود در هر یک از این نسخه های آزمون تولیمو شرکت کنند. برای ثبت نام و شرکت در این آزمون شما می توانید از طریق سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس tolimo.sanjesh.org اقدام کنید.

ساختار آزمون TOLIMO

این آزمون در دو دفترچه سوال برگزار می شود که در دفترچه اول افراد باید به یک سوال تشریحی در مدت 30 دقیقه برای ارزیابی سطح زبانی خود در مهارت رایتینگ پاسخ دهند و دفترچه دوم شامل 140 سوال تستی است که این سوالات به ارزیابی مهارت درک مطلب در زبان آموزان می پردازند و زبان آموزان باید در مدت 120 دقیقه به این سوالات پاسخ دهند.

  • بخش ساختار و نوشتار زبانی: 40 سوال، زمان پیشنهادی برای پاسخ 30 دقیقه است.
  • بخش خواندن و درک مطلب: 50 سوال، زمان پیشنهادی برای پاسخ 55 دقیقه است.
  • بخش درک مطالب شفاهی و شنیداری: 50 سوال در سه بخش، زمان پیشنهادی برای پاسخ 35 دقیقه است.

در نظر داشته باشید که در نسخه کاغذی این آزمون، فایل های صوتی از طریق بلندگو پخش می شوند و در نسخه الکترونیکی، فایل های صوتی توسط هدست های شخصی برای هر فرد به صورت مجزا پخش می شود اما لازم به ذکر است که فایل های صوتی تنها یک بار پخش خواهند شد.

آزمون تولیمو برای چه کسانی مناسب است؟

 

آزمون تولیمو برای چه کسانی مناسب است؟

 

یکی از مهم ترین سوالاتی که در این مطلب قصد پاسخ به آن را داریم، افرادی است که مناسب شرکت در این آزمون هستند چرا که یکی از مهم ترین نکات در انتخاب آزمون بین المللی مناسب، هدف زبان آموز از شرکت در آزمون ها است. در این راستا افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشند، برای ورود به این مقطع نیاز به یک مدرک و گواهینامه برای اثبات دانش زبان انگلیسی خود دارند.

برای مدرک زبان دکتری افراد می توانند در یکی از آزمون های بین المللی و داخلی مانند تولیمو، تافل و آیلتس و … شرکت کنند و مدرک این آزمون را برای مصاحبه دکتری خود ارائه کنند.

لازم به ذکر است که شرکت در آزمون تولیمو برای افرادی که به دنبال بورسیه تحصیلی و یا فرصت مطالعاتی در خارج از کشور ایران هستند، داوطلبان عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها و همچنین داوطلبان استخدام در برخی از ارگان های دولتی مناسب است.

زمان و مکان بارگزاری آزمون

 

 

زمان برگزاری این آزمون در سایت سازمان سنجش مشخص می شود و شما برای ثبت نام در آزمون و بررسی زمان های برگزاری آزمون باید به بررسی سایت سازمان سنجش بپردازید. برای انتخاب مکان برگزاری آزمون شما در ابتدا باید انتخاب کنید که می خواهید در کدام نسخه از آزمون شرکت کنید چرا که برای شرکت در نسخه الکترونیکی، شرایط و تجهیزات خاصی نیاز است و مراکزی که از لحاظ فنی واجد شرایط برگزاری آزمون باشند، به صورت دوره ای توسط سازمان سنجش اعلام می شوند.

در حال حاضر 32 محل برای برگزاری آزمون تولیمو الکترونیکی معرفی شده است که داوطلبان شرکت در این آزمون می توانند محل مورد نظر خود را در صورت ظرفیت خالی مراکز، انتخاب کرده و ثبت نام کنند.

نحوه نمره دهی در آزمون تولیمو

به صورت کلی نمره این آزمون بین 310 الی 677 متغیر است و نمره بالاتر از 600 به عنوان نمره عالی و کمتر از 479 نمره ضعیف شناخته می شود. دفترچه اول در این آزمون، نمره ای جداگانه بین 1 الی 6 دارد که به صورت مجزا در کارنامه آزمون درج می شود. در نظر داشته باشید که درصورت پاسخ ندادن به سوال تشریحی در دفترچه اول، برای داوطلبان نمره 1 درج می شود.

نمره آزمون حدودا 7 روز پس از برگزاری آزمون در سایت قرار می گیرد که زبان آموزان با شماره پرونده خود و شناسه یکتا می توانند کارنامه خود را مشاهده کنند. مدرک این آزمون مانند دیگر آزمون های زبان انگلیسی به مدت دو سال دارای اعتبار است.

مطالعه مفید: نمره آزمون تولیمو چطور محاسبه می شود؟

منابع مفید برای شرکت در آزمون تولیمو

 

منابع مفید برای شرکت در آزمون تولیمو

 

پس از آشنایی با جزئیات این آزمون و نحوه برگزاری آزمون، بهتر است با منابع مفید برای مطالعه و آمادگی در این آزمون آشنا شوید که در این قسمت به بررسی برخی از بهترین کتاب ها و منابع برای آمادگی دانش زبانی زبان آموزان می پردازیم.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.