بهترین سن آموزش زبان انگلیسی

بهترین سن آموزش زبان انگلیسی

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

بهترین سن آموزش زبان انگلیسی یکی از چالش های بزرگی است که امروزه برای بیشتر افراد ایجاد شده است. به طور کلی افراد نمی توانند بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی را مشخص کنند اما تحقیقات نشان داده است که آموزش و یادگیری زبان انگلیسی هرچه زودتر شروع شود به عنوان مثل سنین کودکی بهتر است.

امروزه دانش زبان‌ انگلیسی که ابزار اصلی ارتباطات بین‌المللی است نه تنها یک ضرورت است، بلکه یک نیاز فوری است. این مسئله برای اکثر افراد واضح است، اما هنوز یک سوال باقی می‌ماند: بهترین سن آموزش زبان انگلیسی چه موقعی است؟ نظرات نسبتاً متناقض درباره این موضوع وجود دارد. در ادامه به شرح این مسئله خواهیم پرداخت.

 

بهترین سن برای شروع زبان انگلیسی

بهترین سن برای شروع زبان انگلیسی

وقتی صحبت از بهترین سن آموزش زبان انگلیسی می شود، ما تمایل داریم فکر کنیم که بچه ها ماهرترین هستند. اما ممکن است اینطور نباشد و شروع کردن به عنوان یک بزرگسال مزایای بیشتری به همراه داشته باشد. به طور کلی، مراحل مختلف زندگی در یادگیری زبان به ما مزایای متفاوتی می دهد.

 به عنوان نوزاد، ما گوش بهتری برای صداهای مختلف داریم. به عنوان کودکان نوپا، می‌توانیم لهجه‌های بومی را با سرعتی خیره‌کننده انتخاب کنیم. به عنوان بزرگسال، دامنه توجه طولانی تری و مهارت های حیاتی مانند سوادآموزی داشته که به ما امکان می دهد دایره لغات خود را حتی در زبان خودمان گسترش دهیم.

محققان سال‌هاست در مورد وجود دوره‌ای به اصطلاح بحرانی در رشد کودک بحث می‌کنند که در طی آن کودک موفق می‌شود زبان‌های خارجی را بهتر یاد بگیرد یا به عبارتی دیگر بهترین سن آموزش زبان انگلیسی چه مقطعی از دوره زندگی یک فرد می باشد. مطالعات مختلف نتایج متفاوتی را نشان داده اند. به عنوان مثال یک مطالعه جدید نشان می دهد که 17 یا 18 سالگی فرد در بهترین حالت برای یادگیری یک زبان خارجی است، که تقریباً 10 سال بیشتر از آنچه در گذشته تصور می‌شد، است.

یا برخی مطالعات دیگر نشان داده است که کودکان می‌توانند زبان جدیدی را که سطح آن با یک زبان مادری مطابقت دارد، برای مدت طولانی‌تری از آنچه که تصور می‌شد تسلط پیدا کنند. محققان معتقدند برای تسلط داشتن به زبان انگلیسی همانند یک زبان مادری باید از حدود 10 سالگی شروع به مطالعه کنید. تفاوت زیادی بین افرادی که از بدو تولد شروع به یادگیری می‌کنند و افرادی که در سن 10 سالگی شروع به یادگیری می‌کنند، مشاهده نمی شود.

 

چگونه بفهمیم که کودک از چه سنی آماده یادگیری است؟

چگونه بفهمیم که کودک از چه سنی آماده یادگیری است؟

سن آموزش زبان انگلیسی در هر کودک منحصر به فرد است. چرا که آن ها در شرایط محیطی متفاوت بزرگ می شوند. بدون اینکه او را با دختر یا پسر دوستانتان مقایسه کنید، روی فرزندتان تمرکز کنید.

به چه چیزی باید توجه کنید؟ آموزش زبان انگلیسی به کودکان نباید شروع شود اگر:

کودک شما به زبان مادری خود اطمینان ندارد (مشکلاتی مانند محدودیت واژگان، نقص تلفظ، مشکلات در ارتباطات)

فرزند شما هنوز مایل نیست به طور فعال دنیای اطراف خود را بشناسد.

خودتان از نظر روانی آماده نیستید (لازم است یادگیری زبان انگلیسی را با کودک شروع کنید و بهتر است از قبل حداقل در سطح ابتدایی زبان را بدانید)

اگر در انتخاب سن آموزش زبان انگلیسی دچار تردید شدی یا تعادل بین “مزایا” و “مضرات” پیدا نکردید، ارزش آن را دارد که به صورت آزمایشی پیش بروید: اگر کودک شما در طول درس آزمایشی احساس بی حوصلگی یا عدم علاقه کرد به او زمان بدهید و عجله نکنید. برعکس، لذت از درس به عنوان یک نشانه خوب عمل خواهد کرد.

هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست، در حالی که شروع خیلی زود ممکن است مخرب باشد. نکته ضروری که لازم است بدانید این است که روش های تدریس درست و آزمایش شده را انتخاب کنید.

 

علت یادگیری و آموزش زبان از دوران کودکی چیست؟

علت یادگیری و آموزش زبان از دوران کودکی چیست؟

برخی از محققان معتقدند که مغز کودکان مانند اسفنج است و واقعیتی شناخته شده می باشد. هرچه سن آموزش زبان انگلیسی افراد نزدیک به رده سنی جوان تر باشد یادگیری و آموزش زبان آسان تر خواهد بود. این امر که کودکان بسیار سریعتر از بزرگسالان یا نوجوانان یاد می گیرند درباره یادگیری و آموزش زبان صادق است.

در دانشگاه هاروارد پژوهشی درباره رشد مهارت‌های ذهنی کودکان انجام شد. نتایج نشان داد که هر چه کودک کوچک تر شروع به یادگیری یک زبان جدید کند، بهتر است. به این علت که کودکان 0 تا 3 ساله عمدتاً از طریق شنیدن صداها، آموزش می بینند و در این بازه سنی کودکان در حال گسترش مهارت‌های زبانی خود هستند. پژوهشگران این مطالعه معتقدند که دوزبانگی با مهارت‌های ذهنی بهتر مرتبط است.

 

چرا بهترین سن برای آموزش زبان 3 تا 4 سالگی است؟

تحقیقات دانشگاه هاروارد درباره بهترین سن آموزش زبان انگلیسی نشان می دهد که اگر در سنین کودکی یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم آغاز شود. خلاقیت، مهارت‌های تفکر انتقادی و انعطاف‌پذیری ذهن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

محققان این دانشگاه معتقدند که سه سال اول زندگی، دوره حیاتی در زندگی کودک است. به این دلیل که در این سنین پایه‌های نگرش، تفکر و یادگیری پایه‌گذاری می‌شود.

برخی والدین تصور می کنند که در این بازه سنی یادگیری زیان انگلیسی بار آموزشی اضافی برای کودک خواهد داشت که در واقع اینطور نیست. مغز انسان بسیار شگفت انگیز است استفاده از توانایی‌ های طبیعی، یادگیری زبان دوم را به آسانی یادگیری زبان اول می‌کند.

سن آموزش زبان انگلیسی 3 و 4 سال به این علت مفید است که یادگیری در این سن باعث شده که آن مهارت در زندگی رشد کند. 50 درصد از مهارت ها برای یادگیری تا سن 4 سالگی و 30 درصد دیگر در 8 سالگی افزایش می‌یابد.

 به همین خاطر است که توصیه می شود کودکان در سن سه سالگی زبان دوم خود را آموزش ببینند. اما در عین حال این به این معنا نیست که 80 درصد از دانش یا هوش افراد قبل از 8 سالگی شکل گرفته است. به عبارتی دیگر کودکان مسیر اصلی یادگیری را در چند سال اول زندگی خود توسعه می‌دهند.

 

مزایا دیگر

از مزایا دیگر یادگیری آموزش زبان انگلیسی در سنین کم این است که زبان آموز تلفظ ها را به درستی می آموزد و صداهای جدیدی را تقلید می کند. کودکان در رده سنی سه یا چهار سالگی می‌توانند از طریق بازی زبان انگلیسی را یاد بگیرند.

 چرا که هنوز یادگیری را به شکلی که باید حفظ کنند و در امتحان ارزیابی شوند فرا نگرفته‌اند. این سبک یادگیری در بزرگسالی اتفاق می افتد.

سن آموزش زبان انگلیسی در نوجوانی چالش برانگیزتر است چرا که مغز در حال تغییر است. این بدین منظور نیست که بزرگسالان نمی‌توانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند. یادگیری آن ها مانند یک کودک نخواهد بود چرا که مکانیسم هایی که در سنین بزرگسالی به یادگیری زبان کمک می کنند مانند سنین 2 تا 5 سالگی نخواهد بود.

برخی مطالعات نشان داده کودکانی که ابتدا به زبان مادری خود تسلط داشتند و سپس زبان دوم را فراگرفتند، هرگز نتوانستند به سطح بهتری نسبت به افرادی که هر دو زبان را یکجا و به صورت همزمان یاد گرفتند، برسند.

 

مزایا آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 0 تا 5 سال

مزایا آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 0 تا 5 سال

افزایش تمرکز و توجه کودکان: با ایجاد یک روال آموزشی روزانه در خانه باعث می‌شود که یادگیری زبان از همان ابتدا تقویت شود. از راه کارهای آن می توان به خواندن کتاب، پخش کردن آهنگ و استفاده از زبان بدن اشاره کرد.

قرار گرفتن در یک برنامه روزانه زبان موجب می شود که کودکان هر روز کلمات جدیدی را یاد بگیرند. اگر کودک شما جذب آن نشد نگران نباشید ممکن است این فرآیند کمی زمان بر باشد. به هر حال کودک به کلمات گوش می دهد و روزی شما را شگفت زده خواهد کرد.

سازگار شدن کودکان با موقعیت های مختلف: کودکان با توجه به موقعیت در صورت نیاز یکی از دو زبان را استفاده می کنند. به عنوان مثال ممکن است با پدر یا مادر خود به زبان فارسی صحبت کنند و اگر در موقعیتی قرار بگیرند که نیاز به مکالمه انگلیسی باشد بلافاصله تغییر زبان داده و خود را با موقعیت وفق می دهند.

کودکان می‌توانند به راحتی با موقعیت‌های مختلف سازگار شوند. آن‌ها بسته به نیاز می‌توانند یکی از دو زبان را استفاده کنند. آن‌ها ممکن است با پدرشان به زبان فارسی صحبت کنند و اگر نیاز به صحبت با فرد انگلیسی زبان داشته باشند بلافاصله زبان خود را به انگلیسی تغییر می‌دهند.

برخی از محققین و مدرسین زبان معتقدند که سن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 3-6 ساله پیچیده‌تر است. چرا که شروع به درگیر کردن حواس خود می‌کند. به عنوان مثال چه چیزی را می‌بینند و چه چیزی را لمس می‌کنند. به همین ترتیب با کمک استفاده از اشیاء و بازی، کودکان در این گروه سنی می‌توانند شروع به تولید کلمات کلیدی از زبانی کنند که در حال یادگیری هستند.

 

فراگیری زبان در سن 11 تا 13 سالگی چگونه است؟

فراگیری زبان در سن 11 تا 13 سالگی چگونه است؟

در دانشگاه هاروارد مطالعه ای بر روی ۱۷ هزار کودک انگلیسی زبان که در حال آموختن زبان فرانسوی بود انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که کودکانی که از یازده سالگی شروع به یادگیری زبان کرده‌اند، در مقایسه با کودکانی که از حدود هشت سالگی شروع کرده‌اند، در آزمون‌ها بهتر عمل می‌کنند. پژوهشگران دلیل این موضوع را سن کودکان می دانند چرا که کودکان در این سنین یادگیری را جدی تر دنبال کرده و تمایل بیشتری برای انجام این کار دارند.

نوجوانانی که قبل از ۱۵ سالگی زبان دوم را یاد می‌گیرند، راحت‌تر بر آن مسلط شده و می‌توانند همانند یک فرد بومی آن کشور، صحبت کنند.

مطالعه بیشتر: ۴ استراتژی برای یادگیری زبان دوم در بزرگسالان

سن آموزش زبان انگلیسی اگر بیش از 15 سال و همچنین در رده سنی بزرگسالان باشد در یادگیری یک زبان جدید نسبت به افراد کم سن و سال‌تر، عملکرد پایین‌تری دارند. به این علت که در سنین پایین محدودیت‌های تجربی و شناختی وجود ندارد و این مسئله شرایط را برای یادگیری سریع‌تر فراهم می‌کند.

 

مزیت های دو زبانه بودن کودک

مهارت‌های ارتباطی بهتر: کودکان دو زبانه مهارت‌های ارتباطی را بهتر توسعه داده و از جملات کمتر و ساده‌تری استفاده می‌کنند.

مهارت‌ بیشتر در بهتر تفکر انتقادی: برای کودکانی که در حال یادگیری زبان هستند  مهارت‌های تفکر انتقادی تقویت می‌شود.

تفکر خلاق بهتر: علاوه بر اینکه کودکان می‌توانند انتقادی فکر کنند، بلکه می توانند  خلاقانه ‌تر نیز فکر کنند.

فرصت‌های شغلی بهتر: آموزش زبان دوم فرصت های زیادی را به روی فرزندان شما باز می‌کند.

مفید است: دو زبانه شدن کودک | ۸ نکته برای انجام این کار

“اختلاط کد”  افراد دو زبانه

“اختلاط کد”  افراد دو زبانه

اختلاط کد افراد دو زبانه معمولا در کودکانی که دو زبان را یاد می گیرند به وجود می آید. اختلاط کد معمولا به کلماتی که از یک زبان به زبان دیگر مخلوط می شود می گویند که موضوع نگران‌ کننده ای نیست و همه کسانی که با دو زبان درگیر می‌شوند با این مسئله مواجه‌ هستند.

صرف نظر از سن همه افراد دو زبانه هر از گاهی با تغییر کد یا اختلاط کد مواجه می‌شوند. این به معنای اختلال زبانی یا سردرگمی نیست. کودکانی که در سن پایین شروع به یادگیری زبان می کنند با رسیدن به سن 4 الی 5 سالگی متوجه خواهند شد که در کدام موقعیت از کدام زبان استفاده کنند. پس جای نگرانی نخواهد بود.

پیشنهاد میشود: معرفی کامل کتاب ۵۰۴

نتیجه گیری

تحقیقات درباره بهترین سن آموزش زبان انگلیسی تناقصات زیادی دارد و با قطعیت نمی توان گفت چرا که این تحقیقات به یک نتیجه واحد نرسیده است. به هر حال می توان به کودک این فرصت را داد که در هر زمان که مایل بود زبان دوم خود را یاد بگیرد. در نهایت این شما هستید که تلاش‌های فرزندتان برای یادگیری زبان می‌بینید و بهتر از هر کسی تشخیص خواهید داد چه چیزی برای فرزند شما مناسب‌تر است.

یکی از دلایلی که محققان بهترین سن آموزش زبان انگلیسی را در دوره کودکی می دانند این است که کودکان وقت داشته و هنوز درگیر مطالعات و مشاغل پیچیده نشده‌اند و می‌توانند زمان بیشتری را به یادگیری زبان اختصاص دهند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.