افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی

معرفی 8 روش برای افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

امروزه به دلیل کاربرد زیاد زبان انگلیسی در هر جای دنیا و هر شغل و موقعیتی، تلسط بر این زبان رایج یکی از مهم ترین مهارت هایی است که افراد به دنبال کسب آن هستند. از اهمیت های این زبان می توان تحصیل در دانشگاه های معتبر و انگلیسی زبان، سفر به کشور های خارجی و … اشاره کرد. یکی از مهم ترین نکات برای یادگیری زبان انگلیسی، داشتن برنامه برای مطالعه و تداوم در عمل به آن برنامه است اما این تداوم نیاز به انگیزه دارد، با ما در این مقاله همراه باشید تا با روش هایی برای افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی آشنا شوید.

مطالعه مفید: آشنایی با آموزش زبان انگلیسی از پایه

چرا فراگیری زبان انگلیسی اهمیت دارد؟

 

چرا فراگیری زبان انگلیسی اهمیت دارد؟

 

بهتر است در ابتدا قبل از بررسی روش هایی برای افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی، به تاریخچه زبان انگلیسی و دلیل اهمیت آن در دنیای امروزه بپردازیم. این زبان ریشه آلمانی دارد و در قرون وسطا در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر حدودا 60 کشور از زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی خود استفاده می کنند و به دلیل همین امر، این زبان امروزه به عنوان یکی از رایج ترین زبان های دنیا شناخته می شود. زبان انگلیسی پس از چینی ماندارین و اسپانیایی، سومین زبان مادری رایج در جهان است.

مطالعه مفید: 67 تا از کشورهای انگلیسی زبان

روش های افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی

حالا که با اهمیت زبان انگلیسی و دلیل رایج بودن آن آشنا شدید، زمان آن رسیده تا برای افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی، روش هایی موثر را به شما معرفی کنیم.

1- به خود باور داشته باشید

 

به خود باور داشته باشید

 

بسیاری از زبان آموزان، حتی در صورتی که دانش قابل توجهی درباره زبان انگلیسی داشته باشند و حتی بتوانند ارتباط خوبی با این زبان برقرار کنند، اما باز هم به دانش و توانایی خود شک دارند و نمی توانند به درستی از توانایی خود بهره ببرند.

یکی از مثال ها در این موضوع، هنگامی است که از یک زبان آموز می خواهند به زبان انگلیسی صحبت کند. به دلیل اینکه به دانش و توانایی خود باور ندارد ممکن است حتی دچار اشتباه شود و خود را سرزنش کند. درست است که ممکن است میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی در بهترین حالت نباشد و نیاز به تمرین بیشتر و بهتر شدن داشته باشید اما برای اینکه بتوانید در مسیر بهتر شدن و یادگیری قدم های درست تری بردارید، نیاز است که در ابتدا به دانش و توانایی خود باور داشته باشید.

پس از این قدم که به خود باور پیدا کردید، ذهن شما به جای تمرکز بر ضعف و اشتباهات شما بر واقعیت و نیاز به تقویت تمرکز می کند و شما می توانید با نگرانی و استرس کمتری در مسیر بهبود مهارت های خود قدم بردارید.

2- مقایسه نکنید

 

افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی

 

می توان گفت یکی از مهم ترین روش ها برای افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی، مقایسه نکردن خودتان با دیگران است. در مسیر یادگیری زبان انگلیسی چندین عامل مانند زمانی که زبان آموز برای مطالعه می گذارد، تداوم تمرین ها و … موثر است.

مقایسه خود با دیگران منصفانه نیست زیرا یکی از عوامل لازم برای مقایسه کردن، یکی بودن شرایط است که همانطور که پیش تر گفتیم در این مسیر عوامل متفاوتی تاثیر دارند که ممکن است برای هر زبان آموزی متفاوت است. ممکن است فردی که شما خود را با او مقایسه می کنید، مدت زمان زیادی با زبان انگلیسی در ارتباط بوده است و یا حتی شرایط تمرین کردن او بهتر و یا متفاوت باشد.

یکی از دیگر از مقایسه ها در بین زبان آموزان، مقایسه خود با افرادی است که زبان مادری آن ها زبان انگلیسی است. این مقایسه علاوه بر نادرست بودن می تواند تاثیر منفی بر انگیزه شما برای یادگیری و حتی باور به دانش های خود داشته باشد. پس برای افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی، خود را هیچ کس مقایسه نکنید ولی می توانید خود را با خودتان در زمان های قبلی مقایسه کنید تا بتوانید متوجه پیشرفتی که داشته اید بشوید.

3- قدم های کوچک در زمان خستگی

 

قدم های کوچک در زمان خستگی

 

یادگیری زبان انگلیسی یک فرآیند ادامه دار است و یکی از نکات مهم برای نتیجه گرفتن از مطالعات خود، باید در مطالعه و تمرین کردن تداوم به خرج دهید. این امر که شما در مسیر یادگیری و مطالعه خسته شوید و حوصله تمرین کردن و مطالعه نداشته باشید بسیار طبیعی است و ممکن است برای هر زبان آموزی پیش آید.

در این زمان ها شما می توانید مدت زمان مطالعه خود را کمتر کنید، برای مثال اگر قرار است در هر روز شما یک ساعت و نیم مطالعه داشته باشید، در روز هایی که احساس تنبلی دارید و میلی به مطالعه کردن ندارید می توانید به جای یک ساعت و نیم، نیم ساعت مطالعه کنید. در این صورت شما تداوم مطالعه کردن را از بین نبرده اید که اهمیت بسیار زیادی در افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی دارد.

مطالعه مفید: 6 مورد از اساسی ترین مشکلات خودآموزی زبان

4- شریک مطالعه پیدا کنید

 

شریک مطالعه برای افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی

 

داشتن یک شریک برای یادگیری و مطالعه زبان انگلیسی در افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی خیلی اهمیت قابل توجهی دارد. زیرا شما می توانید مشکلات خود را با او درمیان بگذارید و به پاسخ برسید و حتی می توانید از بازخورد های او استفاده کنید.

یکی از نکات مثبت درباره شریک مطالعه این است که شما طبیعتا در مقابل دوستان خود استرس کمتری دارد و می توانید با نگرانی کمتری صحبت کنید و در این صورت، اشتباهات شما قابل تشخیص تر می شوند. اما شما باید در نظر داشته باشید که دیدار های شما و شریط مطالعه تان باید مداوم باشد تا بتوانید با یکدیگر پیش بروید.

5- استفاده از زبان انگلیسی به صورت حداکثر

 

استفاده از زبان انگلیسی به صورت حداکثر

 

یکی از کار هایی که می تواند باعث پیشرفت شما در زبان انگلیسی باشد، مکالمه به این زبان است. شما برای اینکه بتوانید ذهن خود را به این زبان عادت دهید، می توانید از کتاب، فیلم، سریال و موسیقی به زبان انگلیسی استفاده کنید. در این صورت علاوه بر اینکه شما در مسیر یادگیری زبان انگلیسی هستید، به دلیل سبک خاص و تفریح مانند این روش، مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی برای شما به امری مفرح و لذت بش تبدیل می شود و می تواند کمک قابل توجهی به ایجاد و افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی در هر زبان آموز شود.

یکی دیگر از روش های استفاده از زبان انگلیسی، فکر کردن به این زبان است. شما می توانید افکار روزمره که در ذهنتان می آید را به انگلیسی تغییر دهید و حتی اتفاقاتی که به صورت روزمره تجربه می کنید را به انگلیسی برای خود بازگو کنید. در ادامه این امر ارتباط شما با زبان انگلیسی بسیار افزایش پیدا می کند که می تواند در فرآیند یادگیری شما تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

مطالعه مفید: 6 رمان انگلیسی که باید بخوانید

6- محیط اطراف خود را انگلیسی کنید

یکی از روش هایی که شما می توانید برای حفظ و افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی از آن استفاده کنید، احاطه شدن با زبان انگلیسی است. برای مثال شما می توانید زبان وسایل الکترونیک خود را به زبان انگلیسی تغییر دهید و سعی کنید حتی برخی از جست و جوهایی که در موتور های جست و جو انجام می دهید را به زبان انگلیسی انجام دهید.

استفاده کردن از زبان انگلیسی در هر موقعیتی از زندگی به شما کمک می کند که با سرعت بسیار بیشتری به این زبان عادت کنید که این امر می تواند باعث شود حتی سرعت یادگیری شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. یکی از روش هایی که می توانید از آن استفاده کنید، پیدا کردن موضوعی است که باعث شده تا شما به یادگیری زبان انگلیسی علاقه پیدا کنید. شما می توانید همان موضوع را ادامه دهید که این امر می تواند برای شما ایجاد انگیزه کند.

7- بر روی اشتباهات خود حساس نشوید

ممکن است تا به حال این موقعیت برای شما پیش آمده باشد که در حین صحبت کردن و یا نوشتن به زبان انگلیسی دچار اشتباه شوید و دیگران شما را اصلاح کنید، طبیعتا اولین احساسی که در این شرایط به شما دست خواهد داد ناامیدی و شکست است اما شما باید تلاش کنید تا جلوی این حس را بگیرید چراکه اشتباهات می توانند باعث شوند که شما انگیزه خود را از دست دهید و حتی از مسیر یادگیری دور شوید.

هدف اصلی یادگیری زبان انگلیسی ارتباط برقرار کردن با دیگر مردم جهان است و بهتر است شما این موضوع را قبول کنید که اگر شما در جملات خود اشتباهات گرامری و یا حتی واژگان داشته باشید، آن ها بازهم می توانند منظور شما را متوجه شوند و کسی قرار نیست شما را سرزنش کند. اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری است چراکه برای شما مشخص می کند در کدام قسمت ها ضعف دارید و در ادامه شما می توانید با تمرکز بر آن مباحث مشکلات خود را برطرف کنید.

8- نتیجه نهایی مسیر را تصور کنید

یکی از نکاتی که می تواند به شما برای حفظ و افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی کمک کند، تصور کردن نتیجه نهایی مسیر یادگیری است. بهتر است به این فکر کنید که چه موضوعی باعث شده تا شما این مسیر را شروع کنید، برای مثال ممکن کار کردن در یک شرکت بین المللی، مهاجرت و حتی تحصیل از اهداف شما باشد پس یادآوری کردن این اهداف به خود می تواند باعث شود که شما انگیزه خود را از دست ندهید و حتی در مواقعی به شما انرژی بیشتری خواهد داد تا این مسیر را پیش ببرید و خسته نشوید.

شما می توانید پیش از شروع مطالعه زبان انگلیسی، برای دقیقه ای به آینده این مسیر فکر کنید برای مثال تصور کنید که توانسته برای کار در یک شرکت بین المللی قبول شوید و حالا با کار در آن شرکت به موفقیت های بسیاری رسیده اید، این امر باعث می شود که شما یک حس بسیار خوب پیدا کنید و با انرژی بیشتری به مطالعه بپردازید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.