بازار کار رشته زبان انگلیسی

بازار کار رشته زبان انگلیسی | معرفی 8 شغل پر درآمد

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی در سه گرایش مترجمی زبان، آموزش و ادبیات زبان انگلیسی می توانند بدون نگرانی از عدم پیدا کردن شغل مناسب پس از اتمام تحصیلات خود مشغول به کار شوند چرا که بازار کار رشته زبان انگلیسی همیشه زیاد بوده است و یکی از نکات مثبت درباره تحصیل در این رشته این است که افراد با داشتن مدرک مرتبط با این رشته نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف نیز می توانند کار پیدا کنند و در جهت کسب درآمد قدم بردارند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی جامع بازار کار رشته زبان انگلیسی بپردازیم و به شما 8 شغل پر درآمد را معرفی کنیم تا شما بتوانید با اطلاعات کافی در جهت انتخاب شغل خود اقدام کنید.

مطالعه مفید: آموزش زبان انگلیسی از پایه

اهمیت تحصیل در رشته زبان انگلیسی

 

اهمیت تحصیل در رشته زبان انگلیسی

 

در گذشته یادگیری زبان انگلیسی تنها به علاقه افراد به یادگیری این زبان مرتبط بود و فقط افرادی که تمایل داشتند زبان دومی را یاد بگیرند، به سراغ کلاس های آموزشی می رفتند تا بتوانند زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود یاد بگیرند اما با گذشت زمان و رواج پیدا کردن این زبان در سطح بین المللی، امروزه آشنایی با این زبان و توانایی ارتباط برقرار کردن به زبان انگلیسی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر فرد باید آن را داشته باشد.

زبان انگلیسی امروزه به عنوان رایج ترین و پرکاربرد ترین زبان در دنیا شناخته می شود و تعداد قابل توجهی از مردم در دنیا به این زبان آشنایی دارند که این امر باعث شده شما در هر نقطه ای از دنیا هنگامی که به زبان انگلیسی صحبت می کنید، افرادی باشند که به شما پاسخ بدهند و با شما ارتباط برقرار کنند.

در کشور ما این زبان در دوران تحصیل به صورت کامل آموزش داده نمی شود و علاقه مندان به یادگیری و استفاده از این زبان باید به سراغ کلاس های آموزشی و یا تهیه پکیج های آموزشی بروند تا بتوانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند. نیاز جهانی به دانستن زبان انگلیسی باعث شده تا برخی از افراد رشته های مرتبط با زبان انگلیسی را برای تحصیلات دانشگاهی خود انتخاب کنند که در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی تر رشته های زبان انگلیسی و در ادامه بازار کار رشته زبان انگلیسی را بررسی کنیم.

مطالعه مفید: 6 مورد از پرکاربردترین زبان های دنیا

گرایش های مختلف رشته زبان انگلیسی

رشته زبان انگلیسی در دانشگاه مانند تمامی رشته ها، دارای گرایش های مختلف است که افراد با توجه به علاقه خود می توانند یکی از آن ها را انتخاب کرده و در آن گراش تحصیل کنند. در این قسمت از مقاله بازار کار رشته زبان انگلیسی، به بررسی یه گرایش رشته زبان انگلیسی در دانشگاه می پردازیم.

ادبیات زبان انگلیسی

 

 

بازار کار رشته زبان انگلیسی در گرایش ادبیات زبان انگلیسی نسبت به دو گرایش آموزش و مترجی محدود تر و کمتر است و دانشجویان در این رشته باید به مطالعه و بررسی متن های ادبی انگلیسی از گذشته تا معاصر بپردازند و به همین امر می توان گفت این گرایش برخلاف دو گرایش دیگر، طرفدار خیلی زیادی ندارد.

برخی از درس هایی که دانشجویان گرایش ادبیات زبان انگلیسی باید آن ها را بگذرانند:

  • بررسی اشعار و متون به زبان انگلیسی
  • اصول نامه نگاری
  • شناخت واژگان و اصطلاحات مختلف

مطالعه مفید: معرفی کامل رشته مترجمی زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی یکی از گرایش های رشته زبان انگلیسی در دانشگاه است که در این گرایش به دانشجویان آموزش داده می شود تا چگونه زبان انگلیسی را در سطوح مختلف و به افراد مختلف در گروه سنی های مختلف تدریس کنند. بازار کار رشته زبان انگلیسی در گرایش آموزش زبان انگلیسی نسبت به دیگر گرایش ها گسترده تر است چرا که دانشجویان می توانند از روش های مختلفی برای کسب درآمد از تحصیلات و دانش خود استفاده کنند.

برخی از درس هایی که دانشجویان محصل در گرایش آموزش زبان انگلیسی باید آن را بگذرانند:

  • روش های آموزشی
  • زبان شناسی
  • روانشناسی آموزش

مطالعه مفید: آشنایی با 6 مورد از بهترین روشهای تدریس زبان انگلیسی

مترجمی زبان

مترجمی زبان در بین گرایش های رشته زبان انگلیسی، رتبه دوم در بازار کار رشته زبان انگلیسی را دارد و بازار کار در این گرایش مانند گرایش آموزش زبان انگلیسی گسترده است. دلیل اهمیت این زبان و حتی دلیل بازار کار گسترده در این گرایش نیاز رو به رشد سازمان و حتی افراد به این زبان رایج است.

در این گرایش دانشجویان یاد می گیرند تا چطور متن های تخصصی، ادبی و غیر ادبی را از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه کنند و آن ها پس از فارغ التحصیل شدن در این گرایش، به خوبی بر تمام نکات ترجمه روان و حرفه ای مسلط خواهند بود و می توانند به عنوان مترجم در موقعیت های مختلف فعالیت کنند.

برخی از درس هایی که دانشجویان باید در گرایش مترجمی زبان آن ها را بگذرانند:

  • ترجمه منابع مکتوب
  • ترجمه منابع صوتی
  • ترجمه منابع تصویری

نکته ای که درمورد این گرایش وجود دارد این است که به دلیل بازار کار خوبی که این رشته دارد، تعداد افراد علاقمند به این رشته زیاد است پس رقابت برای کار پیدا کردن در این گرایش نسبت به دیگر گرایشات بیشتر است.

بازار کار رشته زبان انگلیسی

در این قسمت قصد داریم 8 مورد از پر درآمد ترین شغل های مرتبط با رشته زبان انگلیسی را بررسی کنیم که شما پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته و یا حتی کسب مدارک موردنیاز می توانید به کار در این شغل ها مشغول شوید.

1- تدریس در آموزش و پرورش

 

 

یکی از شغل هایی که شما پس از تحصیل در رشته زبان انگلیسی و ورود به بازار کار رشته زبان انگلیسی می توانید به سراغ آن بروید، تدریس در آموزش و پرورش می باشد. یکی از شغل هایی که در بین فارغ التحصیلان ارزش زیادی دارد، استخدام شدن در مدارس دولتی به عنوان دبیر است. یکی از نکاتی که ممکن است متوجه آن شده باشید این است که در سال های اخیر برای فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی در استخدامی آموزش و پرورش نیز سهمیه مشخص شده است پس شما می توانید برای شرکت در آزمون استخدامی اقدام کنید.

مطالعه مفید: ویژگی های استاد برتر زبان انگلیسی + معرفی 5 استاد

2- هیئت علمی دانشگاه

 

 

یکی دیگر از کارهای پر درآمد و پر اهمیت در بین بازار کار رشته زبان انگلیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شدن است. در این شغل، اساتید زبان انگلیسی می توانند دوره های مختلف مرتبط با زبان انگلیسی را در دانشگاه به رشته های مختلف تدریس کنند و حتی کارهای تحقیقاتی و نیز نوشتن مقاله نیز در کنار تدریس انجام دهند. نکته مهم درباره این شغل این است که شما برای عضویت در هیئت علمی یک دانشگاه باید تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه دهید.

3- تاسیس یا تدریس در آموزشگاه زبان

فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی به صورت قانونی صلاحیت دارند تا آموزشگاه زبان انگلیسی تاسیس کنند و حتی در موسسات زبان به تدریس بپردازند. یکی از نکات مهمی که درباره این مورد از بازار کار رشته زبان انگلیسی وجود دارد این است که تاسیس آموزشگاه زبان نیازمند سرمایه تقریبا زیادی است که ممکن است یک فارغ التحصیل از پس آن بر نیاید اما شما می توانید به کمک یک سرمایه گذار این ایده را اجرا کنید.

4- تدریس خصوصی

 

 

یکی از دیگر از شغل هایی که در بین بازار کار رشته زبان انگلیسی وجود دارد، تدریس خصوصی زبان انگلیسی است که میزان درآمد آن می تواند بیشتر از موقعیت شغلی، مرتبط با میزان تلاش شما باشد. با توجه به نیاز افراد به دانش زبان انگلیسی برای کار، تحصیل، سفر و حتی کنکور امروزه افراد زیادی هستند که برای یادگیری این سراغ کلاس های خصوصی می روند.

یکی از نکات مهم برای شروع کار خود به عنوان مدرس خصوصی زبان این است که ابتدای مسیر شما باید کارهای زیادی انجام دهید تا بین علاقه مندان به یادگیری این زبان شناخته شوید برای مثال شما باید تبلیغات خوبی داشته باشید تا بتوانید زبان آموز جذب کنید اما درصورتی که شما روش تدریس مناسبی داشته باشید و زبان آموزان از تدریس شما راضی باشند، شما می توانید به راحتی باقی مسیر را طی کنید.

5- مترجمی زبان

یکی دیگر از مشاغل مرتبط با رشته زبان انگلیسی، کار کردن به عنوان مترجم است. شما می توانید این شغل را به صورت شخصی و یا حتی کارمندی انجام دهید، مترجمان می توانند به صورت رسمی یا غیر رسمی با شرکت های ترجمه، دارالترجمه و حتی خدمات دانشجویی همکاری اشته باشند و با توجه به سختی متون، تخصصی بودن یا نبودن و میزان کلمات هزینه ای را برای ترجمه دریافت کنند.

مطالعه مفید: با استفاده از تکنیک های ترجمه | حرفه ای ترجمه کنید!

6- واحد امور بین الملل

 

 

با توجه به اهمیتی که ارتباطات بین الملل در بین کارهای مختلف پیدا کرده است، تعداد قابل توجهی از شرکت ها و موسسات بخش هایی را به عنوان واحد امور بین الملل دارند که فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی به دلیل دانش خود می توانند در این بخش ها مشغول به کار شوند. این مورد از بازار کار رشته زبان انگلیسی به دلیل ماموریت ها و سفر هایی که به کشورهای انگلیسی زبان یا خارجی دارند می تواند برای افراد حقوق و مزایای خوبی به دنبال داشته باشد.

7- مترجم تور گردشگری

یکی دیگر از مشاغلی که فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی می توانند به سراغ آن بروند، مترجم تور های گردشگری است. این مورد از مشاغل در بازار کار رشته زبان انگلیسی یکی از شغل های بسیار جذاب است و می توان گفت از کارهای موردعلاقه بین فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی است چرا که در این شغل شما علاوه بر کار کردن و کسب درآمد، می توانید سفرهای زیادی به سرتاسر جهان بروید و همچنین که این شغل می تواند یک منبع درآمد بسیار مناسب برای دانشجویانی باشد که از رشته زبان انگلیسی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

درصورتی که شما مهارت خوبی در حوزه زبان انگلیسی داشته باشید، به واسطه این شغل می توانید درآمد بسیار خوبی کسب کنید و همچنین از مزایای این شغل نیز استفاده کنید و می توان گفت شما در کنار کار کردن می توانید به تفریح نیز بپردازید و حقوق نیز دریافت کنید.

8- مترجم رسمی قوه قضاییه

این مورد از مشاغل در لیست بازار کار رشته زبان انگلیسی کمی از دیگر شغل ها رسمی تر و تخصصی تر است چرا که در این شغل شما باید دانش های یک وکیل را نیز داشته باشید و در کنار آن مهارت قابل قبولی در حوزه زبان انگلیسی نیز داشته باشید.

برای پذیرش در این شغل شما باید در ابتدا در یک آزمون که تحت نظر قوه قضاییه است شرکت کنید و در صورت قبولی در این آزمون، به شما مدرکی تحت عنوان مترجم رسمی قوه قضاییه داده می شود و می توانید کار خود را در این حوزه شروع کنید.

یکی از نکات مثبت درباره این شغل این است که پس از قبولی و دریافت مدرک خود، شما طبیعتا به جایگاه اجتماعی بالایی دست پیدا خواهید کرد که در کنار آن می توانید درآمدی قابل توجه نیز داشته باشید و زندگی خود را به خوبی به عنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل شده از رشته زبان انگلیسی بگذرانید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.