روشهای تدریس زبان انگلیسی

آشنایی با ۶ مورد از بهترین روشهای تدریس زبان انگلیسی

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

زبان انگلیسی امروزه به یکی از رایج ترین و پرکاربردترین زبان های دنیا تبدیل شده و هرروزه تعداد زیادی از مردم به کمک کلاس های آموزشی یا روش های دیگر مانند اپلیکیشن های آموزشی زبان به دنبال آموزش زبان انگلیسی می روند. در این مقاله به بررسی مواردی از بهترین روشهای تدریس زبان انگلیسی خواهیم پرداخت تا شما بتوانید پس از آشنایی با این روش های تدریس که برای بزرگسالان استفاده می شوند، روش مناسب خود را از بین روشهای تدریس زبان انگلیسی انتخاب کنید و به یادگیری انگلیسی بپردازید.

مطالعه مفید: اپلیکیشن آموزش زبان

اهمیت آشنایی با روش های تدریس

 

اهمیت آشنایی با روش های تدریس

 

برای آموزش زبان انگلیسی هیچ روش واحدی وجود ندارد و روش های تدریس در طی سالیان تغییرات زیادی داشته است و در حال حاضر روش تدریس بر اساس شرایط کلاس و زبان آموزان انتخاب می شود. در حقیقت می توان گفت روش تدریس بر نحوه یادگیری زبان آموزان تاثیر قابل توجهی دارد و درصورتی که زبان به یک روش نامتعادل آموزش داده شود، می تواند بر میزان یادگیری زبان آموزان تاثیرات منفی بگذارد. در ادامه این مقاله به بررسی ۶ مورد از بهترین روش ها برای تدریس زبان انگلیسی خواهیم پرداخت تا شما بتوانید به کمک یک آشنایی ابتدایی، روش مناسب خود را پیدا کنید.

مطالعه مفید: بهترین سن آموزش زبان انگلیسی

بهترین روشهای تدریس زبان انگلیسی

در این قسمت از مقاله به بررسی برخی از روش های تدریس زبان انگلیسی خواهیم پرداخت. پس از بررسی ابتدایی و کلی هر یک از روش ها به بررسی نقاط قوت و ضعف این روش ها و میزان استفاده از آن ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

مطالعه مفید: سبک های یادگیری زبان انگلیسی کدامند و چقدر کارآمد هستند؟

روش Grammer Translation Method

 

روش Grammer Translation Method

 

این روش تدریس که با نام مخفف GTM نیز شناخته می شود یکی از قدیمی ترین روش های آموزشی برای زبان انگلیسی در دنیا است که بین سال های ۱۸۴۰ تا ۱۹۴۰ به عنوان رایج ترین روش تدریس در بین استاد های زبان انگلیسی استفاده می شده است. از این روش در ابتدا برای آزموش زبان لاتین که در گذشته به عنوان رایج ترین زبان دنیا شناخته میشده استفاده می کردند اما با گذشت زمان و انتخاب شدن زبان انگلیسی به عنوان رایج ترین زبان، این روش برای تدریس انگلیسی استفاده شد.

در این روش زبان آموزان به کمک یادگیری گرامر، قواعد دستور زبان و واژگان در زبان مودرنظر آموزش می دیدند و درواقع اساس کار در این روش ترجمه مطالب از زبان مادری به زبان مقصد و بلعکس و یادگیری در حین ترجمه بوده است. روش ترجمه در قرن نوزدهم مورد انتقاد قرار گرفت چرا که برخی از اساتید معتقد بودند که این روش نمی تواند نیازهای زبان آموزان از یادگیری زبان دوم را برآورده کند و در حال حاضر دیگر از این روش برای آموزش استفاده نمی شود.

روش مستقیم (Direct Method)

روش مستقیم که با نام مخفف DM نیز شناخته می شود در حقیقت یک نسخه به روز تر از متود آموزشی ترجمه یا همان GTM است با این تفاوت که در این روش به روز شده روش آموزش دیگه به صورت ترجمه از زبان مادری به زبان مقصد یا برعکس آن وجود ندارد و در این روش مدرس باید به کمک توضیح دادن مطالب به زبان دوم آموزش های خود را پیش ببرد. این روش با وجود اینکه به روز شده و تغییراتی در آن به کار رفته اما بازهم به عنوان یک روش کاربردی و مفید شناخته نمی شود.

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که چطور زبان آموزان باید مطالب را به زبانی فرا بگیرند که هیچ دانشی درباره آن ندارند؟ مدرس برای تفهیم مباحث آموزشی می تواند از تصاویر و زبان بدن استفاده کند اما آموزش به کمک زبان مقصد می تواند به زبان آموز کمک کند تا گوش خود را به شنیدن زبان مقصد عادت دهد و همچنین با مرور زمان می تواند از صحبت های مدرس خود متوجه نکات دیگری شود که برای تقویت های مهارت های زبان انگلیسی مفید است.

مطالعه مفید: سطوح و استاندارد CEFR: چه هستند، چرا اهمیت دارند و چگونه خود را آزمایش کنید

 روش Task-based Language Teaching

 

 روش Task-based Language Teaching

 

این روش امروزه به عنوان یکی از جدید ترین روشهای تدریس زبان انگلیسی با نام مخفف TBLT شناخته می شود که در دهه های اخیر طرفدار زیادی پیدا کرده است. در این روش مبنای اصلی آموزش انجام پروژه در کلاس است و برخلاف دیگر روش ها بیشتر شاگرد محور است، در حقیقت می توان گفت در این روش کلاس متعلق به زبان آموزان است نه مدرس.

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که task چیست؟ تسک به زبان ساده یک فعالیت است که برای رسیدن به اهداف مشخصی انجام می شود. با در نظر گرفتن این تعریف شما می توانید شناخت بهتری نسبت به این روش پیدا کنید چرا که الان مشخص شد این روش بر اساس انجام تسک های مختلف برای رسیدن به هدف یادگیری زبان انگلیسی است.

آموزش ها در این روش به سه قسمت پیش پروژه، پروژه و مرور تقسیم می شود و مدرس پیش از مشخص کردن هر پروژه، دانش و اطلاعات موردنیاز برای انجام دادن آن تسک یا پروژه را به زبان آموزان آموزش می دهد و سپس از آن ها می خواهد با توجه به نکاتی که دریافت کرده اند پروژه را انجام دهند. این روش بیشتر برای آموزش مکالمه استفاده می شود چرا که زبان آموز با کاربرد نکات آموزشی که فرا میگیرد آشنا می شود و در حقیقت یاد میگیرد که چطور از دانش خود برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی استفاده کند.

روش شنیداری گفتاری (Audiolingual Method)

این مورد از روشهای تدریس زبان انگلیسی که با نام مخفف ALM نیز شناخته می شود اکثرا برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان کاربرد دارد. نکته جالب درباره روش شنیداری گفتاری این است که این روش در جنگ جهانی دوم برای آموزش به سربازان استفاده شده است تا بتوانند پیغام های جنگی را رمز گشایی کنند.

در این روش برخی از متود های روانشنایی دخیل است و می توان گفت این روش ترکیبی از روش های آموزشی GTM و DM است و نسبت به این دو روش یکنواختی کمتری دارد چراکه در این روش یادگیری بیشتر از طریق گفت و گو هایی است که در روزمره و جامعه بین مردم اتفاق می افتد که یکی از تکنیک های اصلی در این روش تمرین در قالب نقش های مختلف مانند فروشنده و خریدار است.

هدف اصلی در این روش بدین صورت است که زبان آموز بتواند به کمک شنیدن زبان خارجی، ساختار های آن را متوجه شود و سپس به کمک تقلید از آن ها برای برقراری ارتباط خود با دیگران استفاده کند.

مطالعه مفید: بهترین روش افزایش مهارت گفتاری و شنیداری انگلیسی

روش Silent way

 

روشهای تدریس زبان انگلیسی

 

پنجمین مورد از لیست روشهای تدریس زبان انگلیسی متعلق به روش خاموش است که با نام SW شناخته می شود. این روش بیشتر برای زبان آموزانی مناسب است که دوره های آموزشی مانند دوره های مکالمه زبان انگلیسی را گذرانده اند و بیشتر به دنبال تمرین و تکرار هستند. یکی از کلاس های آموزشی که برای شما آشنا است و از این روش در آن استفاده می شود، جلسات بحث آزاد یا همان Free Discussion است که مدرس تا بیشترین حد ممکن ساکت می ماند و اجازه می دهد تا شرکت کنندگان صحبت کنند و کلاس را پیش ببرند.

در این روش مدرس فقط محور اصلی کلاس را مشخص می کند و در ادامه مانند یک مشاور یا ناظر در کلاس می ماند و اجازه می دهد تا زبان آموزان درباره موضوع مشخص شده صحبت کنند و در صورتی که اشکالاتی در صحبت های آن ها پیدا کند، به کمک راه حل سعی می کند مشکل را در زبان آموزان برطرف کند.

مطالعه مفید: معرفی و بررسی قوانین free discussion یا بحث آزاد

روش Community Language Learning

این روش که با نام CLL شناخته می شود یک روش اجتماعی برای یادگیری زبان است، همانطور که از نام این روش مشخص است در این روش مدرس سعی می کند زبان انگلیسی را که به عنوان یک پدیده اجتماعی شناخته می شود از طریق اجتماع به زبان آموزان آموزش دهد.

در این روش مدرس در ابتدا یک مطلب را آموزش می دهد و سپس به عنوان یک رهبر باقی کلاس را اداره می کند، زبان آموزان پس از یادگیری مطالب اولیه در گروه های مختلف تقسیم بندی می شوند و با یکدیگر به تمرین مطالب می پردازند. مدرس در این روش نقشی مانند مشاور دارد چراکه در حین فعالیت گروه ها بین آن ها دور می زند و هر کجا که اشتباهی را متوجه شود، مشکل زبان آموز را برطرف می کند. این روش به عنوان یکی از بهترین روش های آموزشی شناخته می شود چرا که بعد روانشناسی و در حقیقت اعتماد به نفس زبان آموزان را در بر میگرد تا آن ها بتوانند در جمع به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند و فعالیت موثر داشته باشند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.