یادگیری 2 زبان به صورت همزمان

مهم ترین نکات یادگیری 2 زبان به صورت همزمان

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

ممکن است شما به یک زبان علاقه داشته باشید اما برای شرایط شغلی و یا تحصیلی نیاز به یاد گرفتن زبان دیگری داشته باشید. در اینجا ممکن است سوالی در ذهن شما پیش بیاید که آیا می توان دو زبان را به صورت همزمان یاد گرفت یا خیر؟ جواب این سوال بله است و یادگیری 2 زبان به صورت همزمان امری امکان پذیر اما دشوار است. در ادامه این مقاله به بررسی مهم ترین نکات برای یادگیری 2 زبان به صورت همزمان می پردازیم، با ما همراه باشید.

مطالعه مفید: آموزش زبان انگلیسی از پایه

آیا یادگیری دو زبان به صورت همزمان امکان پذیر است؟

 

آیا یادگیری 2 زبان به صورت همزمان امکان پذیر است؟

 

 

این کار امکان پذیر است اما شما برای یادگیری مسیری دشوار را باید طی کنید. این مسیر نکته های مثبتی نیز دارد مانند اینکه شما از نظر ذهنی و مغزی تقویت خواهید شد و قطعا موقعیت های شغلی بهتری برای شما پیش خواهد آمد. برخی از افراد فکر می کنند که یادگیری 2 زبان به صورت همزمان شدنی نیست اما با نکاتی که برای شما در این مقاله معرفی خواهیم کرد، شما می توانید این مسیر را با دشواری کمتری سپری کنید. یادگیری زبان دوم برای بزرگسالان امری چالش برانگیز است زیرا با وجود مشغله های فکری و درسی شما باید روزانه مطالعه کافی برای هر یک از زبان ها داشته باشید تا بتوانید به هدف خود برسید.

نکته مهمی که شما باید قبل از شروع به یادگیری در نظر داشته باشید این است که یادگیری چند زبان به صورت همزمان به این معناست که شما باید زمان بیشتری را صرف تمرین و خواندن درس ها بکنید و همچنین زمان بیشتری را برای تمرین مکالمه به زبان مورد نظر خود بگذارید تا قواعد را با یکدیگر اشتباه نکنید و بتوانید این مسیر را با موفقیت پشت سر بگذارید. در این مسیر چند سوال وجود دارد که پاسخ های آن ها می تواند کمک شایانی به فرآیند یادگیری شما بکند:

  • آیا زمان کافی برای مطالعه هر زبان را دارید؟
  • آیا می توانید برای خود هم صحبت پیدا کنید تا زبان ها را با او تمرین کنید؟
  • آیا این زبان ها آنقدر تفاوت دارند که شباهت های آن ها شما را گیج نکند؟
  • آیا منابع کافی و مفید برای یادگیری زبان های مورد نظر شما وجود دارد؟

مطالعه مفید: 4 استراتژی برای یادگیری زبان دوم در بزرگسالان

عوامل موثر در مسیر یادگیری دو زبان به صورت همزمان

 

عوامل موثر در مسیر یادگیری 2 زبان به صورت همزمان

 

 

عواملی علاوه بر تلاش و تعهد شما به مطالعه در یادگیری 2 زبان به صورت همزمان در این مسیر موثر است. این عوامل عبارتند از:

1- توان هر فرد

یکی از عوامل موثر ساختار مغزی و توان هر فرد در این مسیر است. انسان دارای توانایی یادگیری چند کار مشابه به صورت همزمان است و به همین دلیل در مدارس و مراکز آموزشی دروس مختلف را برای دانش آموزان ارائه می کنند اما نکته قابل توجه درباره این عامل این است که آیا شما کشش و توان کافی برای طی کردن مسیر یادگیری 2 زبان به صورت همزمان هستید یا خیر.

مطالعه مفید: 6 مورد از اساسی ترین مشکلات خودآموزی زبان

2- شرایط یادگیری

عامل دوم موثر در این مسیر شرایط یادگیری هر فرد است. برخی از افراد ممکن است در کشور هایی زندگی کنند که برای زندگی روزمره از دو زبان متفاوت استفاده می شود، این افراد با دشواری کمتری می توانند به یادگیری دو زبان به صورت همزمان بپردازند زیرا شرایط یادگیری برای آن ها آسان تر از دیگر زبان آموزان است.

3- اساتید و منابع یادگیری

 

اساتید و منابع یادگیری

 

 

اساتید و منابع در یادگیری هر زبان و یا درسی موثر هستند و در مورد یادگیری 2 زبان به صورت همزمان، اگر اساتید و منابع شما بتوانند شباهت و تفاوت های دو زبان مورد نظر شما را به خوبی برای شما بازگو کنند، این مسیر می تواند حتی آسان تر شود.

نکات مهم برای یادگیری دو زبان به صورت همزمان

پس از اینکه شما به نتیجه رسیدید که می خواهید یادگیری 2 زبان به صورت همزمان را شروع کنید، این نکات می تواند به شما کمک کند.

برنامه ریزی زمانی

 

برنامه ریزی زمانی

 

 

در حقیقت هیچ برنامه ریزی آماده یا زمان بندی از قبل تعیین شده ای برای یادگیری دو یا چند زبان وجود ندارد و شما باید خودتان این برنامه ریزی را انجام دهید. در نظر داشته باشید که شما باید بر روی تمام بخش های هر زبان مانند صحبت کردن، نوشتن، خواندن و شنیدن تمرکز کنید تا بتوانید هر زبان به خوبی یاد بگیرید.

پیدا کردن منابع مناسب

یکی از نکات مهم در بهبود فرآیند یادگیری شما، منابعی است که شما به کمک آن ها می خواهید زبان های مورد نظر خود را یاد بگیرید. اینترنت جایی است که شما می توانید به منابع نامحدودی برای یادگیری زبان های مختلف دسترسی پیدا کنید اما باید در نظر داشته باشید که چه روشی برای یادگیری شما بهتر است برای مثال ممکن است همکار یا دوست شما علاقه به یادگیری به کمک کتاب داشته باشد اما ویدئو های آموزشی برای شما گزینه بهتر و مفید تری باشد. پس شما باید یادگیری 2 زبان به صورت همزمان را به کمک منابع مناسب خودتان شروع کنید.

مطالعه مفید: 5 تا از ابزارهای خودآموز انگلیسی رایگان

مطالعه مستمر

 

مطالعه مستمر

 

 

علاوه بر مدیریت زمان و استفاده از منابع مناسب، مستمر بودن مطالعه شما تاثیر خیلی زیادی بر یادگیری شما می گذارد. به منظور تثبیت مطالب در حافظه و ذهن شما، باید به صورت روزانه و مستمر مطالعه داشته باشید، هر چه مدت زمان مطالعه شما بیشتر باشد بدیهی است که نتایج بهتری را می توانید کسب کنید.

دو زبان بسیار متفاوت را انتخاب کنید

یکی از عواملی که ممکن است مسیر یادگیری شما را دشوار تر کند این است که زبان های انتخابی شما شبیه به یک دیگر یا اصطلاحا هم خانواده باشند. زبان های مشابه دارای قواعدی نزدیک به هم و حتی کلماتی مشابه هستند که ممکن است باعث شود شما دچار اشتباهاتی شوید پس بهتر است زبان هایی را انتخاب کنید که حداقل شباهت را به یکدیگر داشته باشند.

انتخاب یک زبان آسان و یک زبان سخت

تنظیم سطح سختی زبان های انتخابی شما به دشوار تر نشدن مسیر یادگیری دو زبان به صورت همزمان کمک میکند. طبیعتا هنگامی که هر دو زبان دشوار باشند این مسیر نیز سخت تر خواهد شد و انتخاب یک زبان آسان و یک زبان دشوار یک راه منطقی تر است.

استفاده از روش های متفاوت برای یادگیری هر زبان

 

یادگیری 2 زبان به صورت همزمان

 

 

این نکته به شما کمک می کند تا بتوانید تمایز بیشتری بین زبان ها قائل شوید و احتمال اشتباه کردن برای شما را در یادگیری 2 زبان به صورت همزمان کمتر می کند.

اختصاص زمان مشخص برای تمرین هر دو زبان

یکی از نکات مهم برای یادگیری یک زبان، تمرین مداوم و روازنه است. این نکته برای یادگیری 2 زبان به صورت همزمان نیز صدق می کند. شما باید هر دو زبانی که می خواهید به صورت همزمان یاد بگیرید را به صورت روزانه تمرین کنید پس بهتر است در هر روز دو زمان برای تمرین کردن مشخص کنید و هر یک از این زمان ها را برای تمرین یکی از 2 زبان مدنظر خود اختصاص دهید.

انتخاب اهداف دست یافتنی برای هر زبان

 

 

یکی از نکات قابل اهمیت در مسیر یادگیری 2 زبان به صورت همزمان، توجه بر اهداف دست یافتنی است. اگر شما اهداف خود را بر اساس آرزو خیال انتخاب کنید که دست یافتن به آن ها غیر عملی یا بسیار سخت باشد می تواند بر انگیزه شما تاثیر منفی بگذارد و یا شما را از مسیر یادگیری منحرف کند.

بهتر است شما اهداف خود را بر اساس واقعیت و توان خود مشخص کنید و سپس در جهت رسیدن به آن ها قدم بردارید. بهتر است اهداف شما برای هر زبان متفاوت باشد و این اهداف بر اساس سختی و آسانی این زبان ها چیده شود.

تمرکز بر کیفیت

برخی از زبان آموزان بیشتر بر روی کمیت تمرکز می کنند اما این امر می تواند مسیر یادگیری شما را به امری بیهوده تبدیل کند. برای هر دو زبانی که در مسیر یادگیری آن ها هستید، بهتر است بر کمیت تمرکز کنید.

یعنی بهتر است در ابتدا از یاد گرفتن و به کار بردن نکاتی که فرا گرفته اید اطمینان حاصل کنید و سپس به سراغ مبحث بعدی بروید. اگر شما نکات گرامری زیادی را بلد باشید اما نتوانید در جایگاه و زمان درست از آن ها استفاده کنید، این امر می تواند باعث دلسردی و کاهش انگیزه شما در مسیر یادگیری 2 زبان به صورت همزمان شود.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.