تفاوت cv و رزومه انگلیسی

تفاوت cv و رزومه انگلیسی در چیست؟

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

ممکن است تا به حال برای شما پیش آمده باشد که برای درخواست کاری نیاز، کارفرما از شما رزومه یا cv خواسته باشد. برخی از افراد و یا حتی کارفرمایان ممکن است این دو را یکی بدانند. با ما در این مقاله همراه باشید تا با تفاوت cv و رزومه انگلیسی آشنا شوید و بتوانید در شرایط مناسب از آن ها استفاده کنید. در این مقاله علاده بر بررسی تفاوت cv و رزومه انگلیسی به شما مواردی که نیاز است در هرکدام از این دو ذکر شود و زمان استفاده از آن ها را آموزش خواهیم داد.

مطالعه مفید: آموزش مکالمه زبان انگلیسی

CV چیست؟

 

CV چیست؟

 

بهتر است قبل از بررسی تفاوت cv و رزومه انگلیسی به بررسی جداگانه این دو بپردازیم. CV یا همان Curriculum Vitae که به معنای سیر زندگی است، سندی است که کل مسیر شغلی زندگی شما را توصیف می کند.

سی وی می تواند تا 10 صفحه هم باشد ولی معمولا دو الی سه صفحه است. شما در CV خود برای درخواست های کاری باید تمام اطلاعات درباره تحصیلات، مشاغلی که تا به حال داشته اید، کتاب و مقالاتی که منتشر کرده ایده و تمام افتخارات و جوایزی که دریافت کرده اید را به صورت تقریبا کامل توضیح دهید.

CV باید مفصل و کامل باشد و بهتر است شما متن های خود را به صورت لیستی آماده نکنید و فقط به توضیحات به صورت متنی تکیه کنید.

چه اطلاعاتی در CV نیاز است؟

 

چه اطلاعاتی در CV نیاز است

 

در این قسمت به شما میگوییم که برای درست کردن CV خود باید چه اطلاعاتی را در آن توضیح دهید.

  • اطلاعات شخصی و تماس
  • تحصیلات
  • پست های دانشگاهی
  • مقالات و کتاب هایی که نوشته اید
  • جوایز و افتخاراتی که کسب کرده اید
  • همایش ها
  • تجربه تدریس کردن
  • تحقیقات و تجربیات تحقیقاتی که انجام داده اید
  • مهارت هایی که دارید مانند زبان هایی که به آن ها تسلط دارید
  • مراجع

مطالعه مفید: 67 مورد از کشورهای انگلیسی زبان

رزومه چیست؟

 

رزومه چیست؟

 

تا این قسمت با CV و اطلاعاتی که باید در آن وجود داشته باشد آشنا شدید، بهتر است قبل از بررسی تفاوت cv و رزومه انگلیسی، رزومه را نیز بررسی کنیم.
رزومه یا Resume که به معنای جمع بندی در فرانسوی است، سندی کوتاه و مختصر درباره سابقه کاری شما برای کارفرما است. از رزومه برای درخواست کار در آمریکا و کانادا استفاده می شود و باید در حدود یک تا دو صفحه باشد.

در رزومه برخلاف CV نیازی به توضیح کامل نیست بلکه شما باید اطلاعات را به صورت خلاصه و در حد یک الی دو صفحه توضیح دهید.

چه اطلاعاتی در رزومه لازم است؟

 

تفاوت CV و رزومه انگلیسی

 

در این قسمت از مقاله تفاوت cv و رزومه انگلیسی به نکاتی می پردازیم که شما باید در رزومه خود ثبت کنید.

  • اطلاعات شخصی و تماس
  • خلاصه و هدف رزومه
  • تحصیلات
  • تجربیات کاری
  • مهارت ها
  • افتخارات و جوایز

مطالعه مفید: 8 تا از بهترین مدارک معتبر زبان انگلیسی

تفاوت cv و رزومه انگلیسی

حال که با رزومه و CV به صورت جداگانه آشنا شدید، وقت آن رسیده که تفاوت cv و رزومه انگلیسی با یکدیگر را بررسی کنیم.

هدف استفاده

یکی از تفاوت های این دو با یکدیگر، موقعیت استفاده از آن ها است. رزومه را می توان برای درخواست هر شغلی استفاده کرد اما استفاده از CV شرایط خاصی دارد و شما باید برای مشاغل دانشگاهی، تحقیقاتی و پزشکی از آن استفاده کنید. شما از CV برای درخواست بورسیه تحصیلی در کشورهای دیگر نیز می توانید استفاده کنید.

شما برای درخواست کار و یا بورسیه به هر نهاد و دانشگاهی، بهتر است در ابتدا درباره مکان موردنظر خود تحقیق کنید و سپس شروع کنید به آماده سازی سند موردنظر خود.

نکته دیگری که درباره تفاوت cv و رزومه انگلیسی وجود دارد این است که در برخی از کشور های رزومه و CV در یک مفهوم استفاده می شوند پس شما باید درباره کشور مد نظر خود نیز تحقیق کنید.

میزان توضیحات

توضیحات در CV محدودیتی ندارد و شما می توانید تمام مسیر هایی که تا به حال در آن ها بوده اید و تجربیات خود را به صورت کامل شرح دهید اما برای نوشتن رزومه، توضیحات شما باید به صورت خلاصه باشد و نباید رزومه شما طولانی باشد و معمولا روزمه های افراد بین یک تا دو صفحه است.

برای مثال، اگر شما کتابی نوشته و چاپ کرده اید، در رزومه فقط نوشتن عنوان کتاب کافی است اما در CV شما باید سرفصل های کتاب را نیز ذکر کنید.

نگارش

می توان گفت که بیشتر تیتر هایی که در رزومه و CV نوشته می شود یکسان هستند اما تفاوت cv و رزومه انگلیسی در نحوه نگارش است. همانطور که قبل تر گفتیم، شما باید روزمه را به صورت خلاصه و کلی توضیح دهید اما برای نوشتن CV نیاز است که تمام جزئیات را ذکر کنید اما باید به این نکته توجه داشته باشید که جزئیات کاربردی را بنویسید و از نوشتن مطالب بدون کاربرد خودداری کنید.

در برخی از دانشگاه ها و موسسات، فرمت های خاصی برای نوشتن رزومه و یا CV وجود دارد که شما باید سند خود را در آن فرمت آماده کنید پس قبل از ارسال سند خود برای موسسه مورد نظر بهتر است در ابتدا درباره فرمت مورد تایید آن ها اطمینان حاصل کنید.

تفاوت cv و رزومه انگلیسی در کشور های مختلف

 

تفاوت cv و رزومه انگلیسی در کشور های مختلف

 

در کشورهای اروپایی از CV به عنوان رزومه استفاده می کنند که سندی کوتاه و مختصر است که در جهت درخواست های کاری استفاده می شود.

در کشور های استرالیا و آفریقای جنوبی کلمات رزومه و CV به عنوان مترادف یکدیگر شناخته می شوند و به جای یکدیگر نیز استفاه می شوند. هردوی این کلمات در این کشور ها به معنای یک سند کوتاه در حدود دو صفحه است.

وضعیت استفاده از رزومه و CV ر کشورهای جنوب آسیا مانند هند و بنگلادش تا حدودی متفاوت است، در صورتی که کارفرما به صورت مشخص از شما درخواست روزمه و یا CV کرد، شما می توانید از قواعد آمریکایی برای این دو سند استفاده کنید اما در این کشورها یک سند متفاوت دیگر نیز وجود دارد که برخی از کارفرمایان ممکن است درخواست کنند.

در این سند شما باید زندگینامه خود را نیز توضیح دهید و این سند باید دارای اطلاعاتی مانند تاریخ تولد، جنسیت، قومیت و وضعیت تاهل باشد، استفاده از این سند در کشور های هند و بنگلادس پرکاربرد است اما در دیگر کشورها کاربردی ندارد.

مطالعه مفید: 6 مورد از پرکاربردترین زبان های دنیا

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.