تکنیک های لیسنینگ آیلتس

آموزش 7 مورد از تکنیک های لیسنینگ آیلتس

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

یکی از چهار بخش آزمون بین المللی آیلتس متعلق به بررسی مهارت شنیداری و درک مطلب متقاضیان است و به دلیل به کار گیری چند مهارت مانند شنیدن، خواندن و در انتها نوشتن پاسخ در حین این بخش، ممکن است پاسخ دادن به سوالات تا حدودی برای زبان آموزان سخت باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با تکنیک های لیسنینگ آیلتس آَشنا شوید و بتوانید به کمک این موارد از مهم ترین و کاربردی ترین تکنیک های لیسنینگ آیلتس، نمره خود را بهبود ببخشید.

مطالعه مفید: 0 تا 100 آموزش آیلتس

قالب بخش لیسنینگ آیلتس

 

تکنیک های لیسنینگ آیلتس

 

یکی از نکات مهم درباره بخش لیسنینگ آزمون آیلتس این است که قالب این بخش در هر دو حالت آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است. لیسنینگ دارای چهار بخش است که هر بخش شامل 10 سوال است و در کل این قسمت از آزمون دارای چهل سوال برای زبان آموزان است.
سه بخش اولیه هر کدام به دو بخش دیگر تقسیم می شوند که بین هرکدام از این قسمت ها، برای پخش فایل صوتی بعدی مدتی فرصت خواهید داشت تا سوالات بخش بعدی را بررسی کنید و سپس به فایل صوتی گوش دهید.

سوالات و مکالمه های داخل فایل های صوتی به مرور از بخش اول تا چهارم سخت تر می شود و به همین دلیل مکث های بین هر فایل صوتی نیز بیشتر می شود.

برای مثال در قسمت های آسان، مکث حدود 20 ثانیه است و در بخش های انتهایی بخش لیسنینگ آزمون این مکث به 50 ثانیه نیز می رسد. اما نکته مهم این است که در بخش چهارم هیچ مکثی وجود ندارد و شما باید به تمام 10 سوال یک جا پاسخ دهید.
یکی از نکاتی که دانستن آن پیش از آشنایی با تکنیک های لیسنینگ آیلتس می تواند برای شما مفید باشد این است که هرکدام از فایل های صوتی آزمون فقط یکبار پخش می شود و گزینه ای به عنوان تکرار فایل صوتی وجود ندارد.

مطالعه مفید: شرایط لازم برای آیلتس 2023

هدف بخش لیسنینگ

 

هدف بخش لیسنینگ

 

در قسمت لیسنینگ آزمون آیلتس ابعاد مختلفی از مهارت شنیداری متقاضیان به واسطه سوالات مورد بررسی قرار می گیرد، این مهارت ها عبارتند از:

  • درک ایده اصلی
  • درک نظر افراد درحال مکالمه
  • درک جزئیات در یک مکالمه
  • درک هدف مکالمه
  • درک و فهمیدن سخنان با لهجه های مختلف

نکته قابل توجه درباره لهجه های مختلف در زبان انگلیسی این است که لهجه های مختلفی مانند استرالیایی، کانادایی، آمریکایی، بریتانیایی و نیوزلندی در مکالمات به کار برده می شود و زبان آموزان باید متوجه حرف ها با لهجه های مختلف بشوند و به سوالات پاسخ دهند.

مطالعه مفید: 6 تا از بهترین کتاب های آزمون آیلتس

نحوه محاسبه نمره آزمون

 

نحوه محاسبه نمره آزمون

 

در این قسمت از مقاله تکنیک های لیسنینگ آیلتس به بررسی تعداد پاسخ های صحیح و نمره دریافتی در ازای آن ها در بخش لیسنینگ آزمون بین المللی آیلتس خواهیم پرداخت.

تعداد پاسخ های صحیحنمره دریافتی
39-409
37-388.5
35-368
32-347.5
30-317
26-296.5
23-256
18-225.5
16-175
13-154.5
11-124

تکنیک های لیسنینگ آیلتس

 

تکنیک های لیسنینگ آیلتس

 

در این قسمت از مقاله به بررسی 7 مورد از مهم ترین و کاربردی ترین تکنیک های لیسنینگ آیلتس می پردازیم که شما با رعایت آن ها در آزمون، می توانید نمره موردنیاز خود و خوبی را در آزمون کسب کنید و این قسمت را موفقیت آمیز پشت سر بگذارید.

مطالعه مفید: آشنایی با روش مطالعه خودآموز آیلتس + 5 منبع

1- دستورالعمل آزمون را با دقت مطالعه کنید

یکی از نکات اولیه و مهم برای شرکت در آزمون و کسب موفقیت و نمره خوب در آن، خواندن دستورالعمل ها است. شما به کمک این دستورات متوجه می شوید که برای هر سوال باید چند کلمه پاسخ آماده کنید. نکته قابل توجه این است که اگر برای پاسخ سوالی، 3 کلمه مشخص شده باشد و شما پاسخ خود را 4 یا 5 کلمه ای آماده کنید، پاسخ شما حساب نمی شود و جزو پاسخ های اشتباه شمارش می شود.

2- به صورت خلاصه یادداشت برداری کنید

یکی از نکات مهم درباره شنیدن و یادداشت برداری از فایل های صوتی آزمون این است که لزومی ندارد که شما تمام نکاتی که می شنوید را به همان صورت و کامل یادداشت کنید، به صورت خلاصه نکات مهم را برای خود یادداشت کنید که بتوانید بعد از آن نکات برای پاسخ دادن به سوالات خود استفاده کنید.

3- اگر کلمه ناآشنا شنیدید، نگران نشوید

قطعا شما در طول آزمون لیسنینگ با کلمات، عبارات و اصطلاحاتی رو به رو می شوید که تا به حال آن ها را نشنیده اید و معنای آن ها را نیز نمی دانید. نکته مهم و یکی از تکنیک های لیسنینگ آیلتس این است که شما استرسی نشوید زیرا ندانستن معنای برخی از کلمات در آزمون طبیعی است و شما می توانید به واسطه دیگر کلمات، پاسخ سوال را پیدا کنید و در بدترین حالت حدس بزنید.

آزمون لیسنینگ نمره منفی ندارد پس شما بهتر است سوالی را بدون پاسخ نگذارید و حتی حدسی به تمام سوالات پاسخ دهید و از احتمال 50 درصدی درست بودن پاسخ خود استفاده کنید.

4- زیر نکات اصلی خط بکشید و هایلایت کنید

این مورد از تکنیک های لیسنینگ آیلتس بیشتر در بخش های سخت تر آزمون یعنی بخش سوم و چهارم به کمک شما می آید اما شما بهتر است هنگامی که سوالات را برای بار اول می خوانید، زیر کلمات مهم و اصلی هر سوال خط بکشید و آن ها را برای خود هایلایت کنید.
این تکنیک به شما کمک می کند تا اطلاعات و مفهوم کلی هر سوال را به کمک همان کلمات سریعتر پیدا کنید و بتوانید راحت تر به سوالات بدون گیج شدن و سردرگمی بین سوالات دیگر پاسخ دهید.

5- فایل های صوتی را کامل گوش کنید و سپس پاسخ دهید

این مورد از تکنیک های لیسنینگ آیلتس مرتبط با تغییر عقیده گوینده در فایل صوتی است، ممکن است در ابتدای فایل صوتی پاسخ یک سوال موردی باشد که در انتهای فایل صوتی عقیده عوض می شود و پاسخ سوال نیز تغییر کند. شما باید مراقب اینطور شرایط باشید و پس از شنیدن کل مکالمه پاسخ قطعی خود را وارد کنید.

مطالعه مفید: منابع لیسنینگ آیلتس 2023

6- در سوالات چند گزینه ای، گزینه ها را نخوانید

نکته ای که در مورد سوالات چند گزینه ای وجود دارد این است که برخی از آن ها پاسخ های کوتاه دارند ولی برخی دیگر هر گزینه متنی تقریبا طولانی است که خواندن تمام گزینه ها می تواند به ضرر شما باید و در انتها وقت کم بیارید.
سوال را بخوانید و نیاز سوال را برای پاسخ درک کنید و به واسطه یادداشت های خود از فایل صوتی، در انتها گزینه ها را بررسی کنید و گزینه صحیح را انتخاب کنید.

پاسخ های گزینه ای طولانی، به دلیل توضیحات و اطلاعات زیادی که به زبان آموزان می دهد، ممکن است تمرکز آن ها را بهم بزند و در حقیقت آن ها را با حجم زیاد از اطلاعات گیج کند پس به عنوان یکی از تکنیک های لیسنینگ آیلتس بهتر است گزینه های طولانی در سوالات چند گزینه ای را نخوانید.

7- پاسخ های خود را چک کنید

به عنوان آخرین و مهم ترین مورد از تکنیک های لیسنینگ آیلتس، حتما پاسخ های خود را بررسی کنید چرا که غلط های املایی نیز برای شما خطا حساب می شود و ممکن است یک غلط املایی و بی دقتی ساده در گرامر باعث شود که شما نمره سوالی که پاسخ آن را درست نوشته اید نگیرید. پس شما بهتر است پس از تمام شدن فایل های صوتی، تمام سوالات خود را بررسی کنید و درصورتی که غلط املایی یا گرامری داشتید، آن ها را اصلاح کنید.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.