کنکور زبان

بررسی تخصصی کنکور زبان

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

کنکور در سال 1348 برای اولین بار در ایران برگذار شد که در همان سال اول بسیاری از افراد در این آزمون شرکت کردند. کنکور به زبان ساده تر آزمونی است که سرنوشت بسیاری از افراد را تغییر می دهد و تعیین کننده رشته تحصیلی و در نتیجه آینده شغلی جوانان ایرانی است و موآهمیشه یکی از بزرگترین دغدغه های جوانان محسوب می شود.

در این آزمون دانش آموزان با سوالاتی از تمامی دروس خود در مدرسه رو به رو خواهند شد که با توجه به نوع کنکوری که در آن شرکت کرده اند سوالات متغییر هستند. در بسیاری از موارد مشاهده می کنیم که افراد کنکور های مختلفی را در یک سال تحصیلی شرکت میکنند تا اگر در رشته مورد نظر رتبه ای نیاوردند در دیگر رشته ها رتبه قابل قبولی را کسب کنند. کنکور یکی از سر نوشت ساز ترین آزمون در ایران معرفی می شود که بسیاری عقیده دارند موفیقت در کنکور آینده دانش آموزان را رقم می زند.

در کنکور زبان همیشه با دو نوع از دانش آموزان رو به رو هستیم که در نوع اول این دانش آموزان سالها تحت آموزش تخصصی زبان انگلیسی زیر نظر کانون های زبان بودند و به صورت تخصصی تر به یادگیری زبان پرداخته اند اما در نوع دوم دانش آموزان با تلاش و پشتکار خود در سطح کتاب های انگلیسی ارائه شده در دوره متوسطه، آمادگی لازم برای کنکور زبان را کسب می کنند.

مطالعه مفید: آموزش زبان انگلیسی مبتدی

 زبان انگلیسی

امروزه این زبان یکی از پر کاربرد ترین زبان ها در دنیا است و زبانی بین المللی معرفی می شود. در سر تا سر دنیا تقریبا تمامی افراد مسلط به زبان انگلیسی هستند. این زبان شیرین بر خلاف تصور بسیاری از افراد از زبان های دیگر آسان تر بوده زیرا دارای قواعد و گرامر آسان تری نسبت به زبان های دیگر همچون زبان فارسی است.

یادگیری این زبان امروزه یکی از الزامات برای انسان ها است و افرادی که به یادگیری این زبان می پردازند در آِینده می توانند دسترسی راحت تری به منابع اطلاعاتی مهم در دنیا، برقراری ارتباط با افراد کشور های همسایه، استفاده آسان تر از وسایلی که با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا طراحی شده اند و … داشته باشند. بی شک مزایای یادگیری زبان بسیار زیاد است و افراد بعد از انتخاب این رشته تحصیلی می توانند از این مزایا در کنار تحصیلات و شغل خود برخوردار باشند.

مطالعه مفید: بررسی تاریخچه زبان انگلیسی از گذشته تا به امروز

 زیر گروه در کنکور زبان

 

 

بعد از اقدام به شرکت در  این کنکور شما با زیر گروه های متفاوتی رو به رو خواهید شد که این زیر گروه ها تعیین کننده رشته تحصیلی و تخصص در شغل آینده شما می شوند. در ادامه به معرفی زیر گروه های مختلف کنکور زبان می پردازیم.

  • گروه اول:  زیر پایه این گروه زبان انگلیسی است. تربیت دبیر زبان انگلیسی،آموزش زبان، کارشناسی مترجی خبر زبان انگلیسی و مترجم زبان.
  • گروه دوم: زیر پایه این گروه زبان آلمانی است. رشته های زبان آلمانی و رشته مترجمی زبان آلمانی.
  • گروه سوم: زیر پایه این گروه زبان فرانسه است و پس از شرکت در آزمون زبان می توانید زبان و ادبیات فرانسه و رشته مترجمی زبان فرانسه را انتخاب کنید.
  • گروه چهارم: این زیر گروه زبان های متفاوتی در دنیا را همچون زبان، ایتالیایی،چینی،روسی، اردو، ارمنی، ترکی و ژاپنی را در مقطع لیسانس شامل می شود.

مطالعه مفید: سوالات تعیین سطح زبان انگلیسی | بررسی رایج ترین سوالات در سطوح مختلف

دفترچه کنکور

دفترچه کنکور شامل دو بخش است که هر یک از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند  در صفحات اول دفترچه ها شما می توانید بودجه بندی سوالات را مشاهده کنید. در ابتدا دفترچه عمومی و بعد از اتمام زمان، دفترچه دروس تخصصی در اختیار شما قرار می گیرد.

دفترچه آزمون سوالات عمومی

 

 

متاسفانه بسیاری از افراد به سوالات عمومی توجهی ندارند و آن ها را جزو موارد مهم نمی دانند در صورتی که این سوالات در کنکور زبان از اهمیت بالایی برخوردار هستند و می توانند تاثیر بسیاری در رتبه کنکور زبان داشته باشند. سوالات در این قسمت شبیه به سوالات در دفترچه های کنکور های دیگر است که در ادامه منابع سوالات عمومی برای کنکور زبان را به شما معرفی می کنیم.

زبان و ادبیات فارسی

این درس یکی از دروس عمومی در کنکور  است که 25 سوال اول در دفترچه سوالات عمومی از این درس طرح می شود. همچنین تایم در نظر گرفته شده برای پاسخ به این سوالات حدود 18 دقیقه است. سوالات در این قسمت از بخش های مختلف کتاب طرح شده اند که برای کسب امتیاز از این بخش لازم است که تمامی بخش های این درس را با دقت مطالعه کنید.

برخلاف تصور عموم افراد که می کنند زبان و ادبیات فارسی اسان ترین درس در بین دروس کنکور است باید گفت که این درس یکی از سخت ترین و پر محتوا ترین دروس در بین دروس دیگر است بنابر این بهتر است که زمان زیادی را به مطالعه و یادگیری این درس اختصاص دهید.

زبان عربی

این زبان که در دوره متوسطه در تمامی رشته ها آموزش داده می شود یکی از مهم ترین مباحث در تمامی کنکور های به شمار می رود و از ضریب بالایی تیز برخوردار است. درس عربی در کنکور های متفاوت در برخی از آنها جزو دروس عمومی و در برخی از آن ها جزو دروس تخصصی به شمار می رود. بعد از سوالات ادبیات فارسی تا سوال 50 مربوط به زبان عربی است که در کل 25 سوال از این درس طرح شده که زمان مورد نیاز برای پاسخگویی به این سوالات 20 دقیقه است.

در درس عربی دانش آموزان اغلب با جملاتی مثل این درس سخت است، من متوجه نمی شوم، زمان زیادی را از من می گیرد و …. تلاش دارند تا از مطالعه این درس شانه خالی کنند اما پاسخ به سوالات عربی در این کنکور می تواند تاثیر بسزایی در افزایش رتبه شما داشته باشد.

دین و زندگی

این درس یکی از پر مطلب ترین درس ها در بین دروس عمومی به شمار می رود و مانند زبان عربی از این درس نیز 25 سوال در کنکور زبان طرح شده است و تا سوال 75  در کنکور زبان سوالات دین و زندگی را مشاهده می کنید. زمان پاسخگویی به این سوالات 17 دقیقه در نظر گرفته شده است.

زبان انگلیسی

بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند در کنکور زبان انگلیسی، این درس در بین منابع سوالات عمومی قرار نمی گیرد اما از این درس 25 سوال در دفترچه سوالات عمومی نیز طرح شده است که منبع این سوالات کتب انگلیسی تدریس شده در مدارس، در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم است.

مطالعه مفید: آموزش زبان انگلیسی با نسل زد | آشنایی با Gen Z

دفترچه آزمون سوالات تخصصی

 

 

بعد از اتمام زمان برای پاسخ به دفترچه سوالات عمومی نوبت به تحویل دفترچه تخصصی زبان خارجی به دانش آموزان می شود و با توجه به گروهی که این افراد انتخاب کرده اند سوالات متغییر هستند. یعنی افراد زیر گروه اول با افراد زیر گروه سوم سوالات متفاوتی را مشاهده می کنند. بودجه بندی سوالات به این سبک است:

  • واژگان 15 سوال
  • خواندن 20 سوال
  • گرامر و دستور زبان 10 سوال
  • کاربرد های زبانی 10
  • کلوز تست 10 سوال
  • واژه ها 5 سوال

همانطور که مشاهده می کنید بر اساس بودجه بندی معرفی شده تعداد تمام سوالات آزمون تخصصی 70 سوال است و داوطلبان باید تلاش کنند تا بدون کسب نمره منفی در بیشترین تعداد به سوالات پاسخ درست بدهند. اما لازم به ذکر است که در کنکور زبان فقط تسلط به کتاب های درسی در مدرسه کافی نیست و افراد باید از تخصص بیشتری در تمامی مباحث زبان انگلیسی برخوردار باشند تا بتوانند در این کنکور موفق به کسب رتبه ای عالی شوند.

.افراد موفق در کنکور زبان تخصصی به خصوص مبحث گرامر اغلب از منبع هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم استفاده کرده اند.

  • کتاب تخصصی انتشارات خیلی سبز
  • کتاب های یادگیری واژه های زبان
  • کتاب new bridging the gap  (انتشار سازمان سنجش)
  • و …

تست زنی

 

 

تست زنی یکی از مهم ترین اقدامات قبل از کنکور است و اغلب مشاهده می کنیم که افراد موفق در تمامی کنکور ها، زمان زیادی را به زدن تست های متنوع مشغول بودند. به علاوه درس زبان انگلیسی بسیار آسان است اما در صورتی که آموزش مناسبی در اختیار افراد قرار بگیرد و به همین دلیل اساتید تاکید دارند که در یادگیری زبان انگلیسی تنها به کتب درسی اکتفا نکرده و سعی داشته باشید تا آموزش های متنوع، کلاس های متفاوت و فیلم هایی که به یادگیری بهتر زبان کمک می کنند را استفاده کنید.

آزمون آزمایشی

شرکت در این نوع آزمون ها قبل از کنکور می تواند تاثیر فوق العاده ای بر نتیجه کنکور شما داشته باشد و از این طریق می توانید تا حدودی با نوع طراحی سوال، محیط کنکور و مدیریت زمان بندی آَشنا شوید و از همین طریق بتوانید کنکور خود را با کسب رتبه بهتری به اتمام برسانید زیرا بعد از شرکت در کنکور آزمایشی با بسیاری از نقاط قوت و ضعف خود در مباحث مختلف آشَنا می شوید و می توانید آن ها را مورد بررسی مجدد قرار دهید.

پس شرکت در آزمون های آزمایشی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

مطالعه مفید: 5 موسسه برگزار کننده بهترین آژمون های آزمایشی کنکور

مباحث مختلف در کنکور

 

کنکور زبان

 

بسیاری از افراد قبل از شرکت در کنکور به دنبال راهی هستند تا از آن طریق بتوانند حجم کتبی که باید مطالعه کنند را کمتر کنند در صورتی که این تصور بسیار اشتباه است زیرا در بسیاری از موارد مشاهده می شود که افراد اصلا دروس عمومی را مطالعه نمی کنند و به همین دلیل رتبه ای پایین را دریافت می کنند، به بسیاری از درس ها اهمیت نمی دهند یا زمان کمی برای مطالعه آن ها می گذارند.

آن ها فکر می کنند اگر برای دروس تخصصی زمان بیشتری بگذارند در کنکور موفق تر هستند در صورتی که این اتفاق غیر ممکن است و بدون کسب نمره ای قابل قبول از سوالات عمومی نمی توان در کنکور زبان رتبه مناسبی را کسب کرد و باید سعی داشته باشید تا به میزان لازم مطالعه دروس عمومی را نیز در کنار دروس تخصصی قرار دهید.

آینده شغلی

پیش از انتخاب رشته تحصیلی و سپس اقدام به شرکت در کنکور سوال تمامی افراد این بوده که آینده شغلی بعد از کسب موفیقت در این رشته به چه صورت است که در پاسخ به این سوال می توان شغل های زیر را معرفی کرد زیرا شما پس از دریافت مدرک خود از دانشگاه می توانید در این مشاغل شروع به کار کنید.

  • بانک
  • مراکز تجاری و اداری
  • چاپخانه
  • شرکت های بزرگ
  • دبیر یا استاد دانشگاه
  • آموزشگاه زبان
  • ویزران خارجه

بی شک مشاغل بسیار بیشتری پس از اتمام دوران تحصیلی این رشته وجود دارد و شما می توانید با توجه به علاقه و نیاز خود مناسب ترین شغل را انتخاب کنید.

مطالعه مفید: بازار کار رشته زبان انگلیسی | معرفی 8 شغل پر درآمد

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.