لیسنینگ آیلتس

معرفی صفر تا صد آزمون لیسنینگ آیلتس

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

آزمون بین المللی آیلتس یک آزمون حدودا سه ساعته است که چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را در زبان آموزان ارزیابی می کند. این آزمون دارای دو نوع جنرال و آکادمیک است و در ابتدا بهتر است شما وابسته به اهداف خود از شرکت در این آزمون، نوع آن را انتخاب کنید و برای آمادگی آن اقدام کنید. یکی از بخش های این آزمون بخش لیسنینگ آیلتس است که در این مقاله قصد معرفی ساختار و فرمت آن را داریم تا شما پس از آشنایی با لیسنینگ آیلتس بتوانید این بخش را بدون نگرانی پشت سر بگذارید.

مطالعه مفید: 0 تا 100 آموزش آیلتس

ساختار بخش لیسنینگ آیلتس

 

ساختار بخش لیسنینگ آیلتس

 

لیسنینگ آزمون آیلتس دارای چهار قسمت است که برای هر قسمت، یک فایل صوتی برای شما پخش می شود و شما باید به سوالات مرتبط با آن فایل صوتی پاسخ دهید. در این قسمت جزئیات هر بخش از قسمت لیسنینگ آزمون آیلتس را بررسی خواهیم کرد.

فایل های صوتی اول و دوم درباره موضوعات اجتماعی است که شما در زندگی روزمره خود با آن ها سروکار دارید اما دو فایل صوتی سوم و چهارم تخصصی تر است و مکالمات این فایل های صوتی درباره موقعیت های علمی و آموزشی است.

یکی از قوانین مهم که شما باید پیش از شرکت در آزمون با آن آشنایی داشته باشید، قانون YOLO است که این عبارت مخفف جمله You Only Listen Once است و این قانون بدین معناست که شما هر فایل صوتی را فقط یکبار می توانید گوش دهید و ممکن است افراد در این فایل ها لهجه های بریتیش، استرالیایی، آمریکایی و نیوزلندی داشته باشند.

مطالعه مفید: آموزش 7 مورد از تکنیک های لیسنینگ آیلتس

فایل صوتی اول

فایل صوتی اول در لیسنینگ آیلتس یک مکالمه بین دو نفر است که آن ها درباره یک موضوع اجتماعی در زندگی روزمره خود صحبت می کنند.

فایل صوتی دوم

فایل صوتی دوم شامل یک مکالمه یک نفره است که این مکالمه درباره یک موضوع اجتماعی است که به صورت روزمره برای فرد رخ داده است.

فایل صوتی سوم

فایل صوتی سوم یک مکالمه بین دو الی چهار نفر است که درباره یک موضوع آموزشی صحبت می کنند برای مثال ممکن است فایل سوم شامل مکالمه ای بین چند دانشجو و استاد باشد.

فایل صوتی چهارم

فایل صوتی چهارم یک سخنرانی تک نفره درباره یک موضوع آموزشی است برای مصال فایل چهارم می تواند شامل یک سخنرانی در دانشگاه باشد.

جزئیات آزمون لیسنینگ آیلتس

 

 

در این قسمت از مقاله به بررسی جزئیات این بخش از آزمون بین المللی آیلتس مانند زمان پاسخ دهی، دفترچه سوالات و … خواهیم پرداخت.

مطالعه مفید: مهم ترین نکات برنامه ریزی برای خواندن آزمون آیلتس

دفترچه سوالات و تعداد سوال ها

دفترچه سوالات بخش لیسنینگ شامل چهار بخش است که بر اساس ترتیب پخش شدن فایل های صوتی برای شما چیده شده است و شما برای هر فایل صوتی باید به 10 سوال پاسخ بدهید. به صورت کلی شما باید در حین گوش کردن به چهار فایل صوتی به 40 سوال درباره مکالمات داخل فایل ها پاسخ بدهید.

زمان پاسخ دهی

زمانی که برای گوش کردن به فایل های صوتی و یادداشت برداری نکات موجود در فایل های صوتی اختصاص داده شده است، حدودا 30 دقیقه است و در انتهای بخش لیسنینگ آیلتس به شما 10 دقیقه زمان داده می شود تا پاسخ های خود را در پاسخنامه وارد کنید.

نوع سوالات

یکی از نکات مهم درباره بخش لیسنینگ آزمون آیلتس این است که انواع مختلفی از سوالات در این بخش وجود دارد، برای مثال شما باید به سوالات چهار گزینه ای، جای خالی، نمودار و حتی جدول پاسخ دهید.

نحوه پاسخگویی به سوالات

یکی از سوالاتی که ممکن است برای متقاضیان آزمون آیلتس پیش آید این است که آن ها باید چگونه به سوالات بخش لیسنینگ آیلتس پاسخ دهند؟ شما بهتر است در حین گوش کردن به فایل های صوتی نکات و حتی پاسخ های خود را در برگه سوالات یادداشت کنید و در انتهای آزمون هنگامی که به شما 10 دقیقه زمان داده می شود تا پاسخ های خود را در پاسخنامه وارد کنید، پاسخ ها را بررسی کنید تا اشکال گرامری و املایی نداشته باشید و جواب ها را در پاسخنامه یادداشت کنید.

مطالعه مفید: آموزش اصول صحیح پر کردن پاسخنامه آیلتس

انواع سوالات در بخش لیسنینگ آیلتس

 

 

سوالات در لیسنینگ آیلتس در انواع مختلفی هستند و شما باید مدل های مختلفی از سوالات را پاسخ دهید که در این قسمت به بررسی روش های مختلف سوالات در قسمت لیسنینگ آیلتس می پردازیم.

مطالعه مفید: آشنایی با روش مطالعه خودآموز آیلتس + 5 منبع

سوالات چند گزینه ای (Multi Choice)

شما ممکن است با مدل از سوالات آشنایی بیشتری داشته باشید چرا که در دیگر قسمت های آزمون و حتی آزمون های دیگر در زندگی خود با این سوالات آشنا شده اید. سوالات چهار گزینه ای در لیسنینگ آیلتس بدین صورت است ممکن است یک سوال مطرح شود و شما از بین گزینه های مختلف باید پاسخ مناسب را انتخاب کنید.

حالت دیگر سوالات چهار گزینه ای بدین صورت است که ممکن است در یک جمله جای خالی وجود داشته باشد و شما باید از بین گزینه ها پاسخی را انتخاب کنید که برای جای خالی در جمله مناسب باشد.

نکته ای که درباره سوالات چند گزینه ای مطرح است این است که ممکن است برخی از سوالات گزینه های زیادی داشته باشند و شما بتوانید چند گزینه مختلف را برای پاسخ خود انتخاب کنید پس بهتر است در ابتدا سوال را با دقت بخوانید و متوجه شوید که آیا می توانید چند گزینه را برای پاسخ خود انتخاب کنید یا خیر.

سوالات تطبیقی (Matching)

همان طور که از نام این دسته سوالات مشخص است شما باید آیتم های مختلف را با یکدیگر مچ کنید. برای مثال ممکن است دو ستون برای شما آماده شده باشد که یک ستون حاوی متونی است که در فایل صوتی آن ها را شنیده اید و ستون دوم حاوی پاسخ ها باشد و شما باید هر سوال را به پاسخ مرتبط با خود وصل کنید.

سوالات برچسب گذاری (Labeling)

پاسخ دادن به این دسته از سوالات بدین صورت است که شرکت کنندگان باید برچسب های خالی در یک پلان، نقشه و حتی نمودار را با پاسخ های درست پر کنند اما نیازی نیست نگران پاسخ ها باشید چرا که شما پاسخ مناسب را باید از بین گزینه های ارائه شده در سوال انتخاب کنید و هر پاسخ را در برچسب مناسب قرار دهید.

سوالات فرم، جدول و فلوچارت (Completion)

در این دسته از سوالات شما باید جاهای خالی را بر اساس فایل های صوتی و نکاتی که از آن ها یادداشت کرده اید با عبارات و کلمات مناسب پر کنید. در این سوالات محدودیت کلمه و پاسخ وجود دارد پس زبان آموز باید با دقت سوال را بخواند تا محدودیت های پاسخ را متوجه شود چرا که درصورت پاسخ طولانی تر و خارج از محدودیت برای زبان آموز نمره ای به دنبال نخواهد داشت.

سوالات تکمیل کردن (Sentence Completion)

زبان آموز برای پاسخ این سوالات باید نکته و خلاصه برداری های خود از فایل های صوتی را مرور کند و سپس جاهای خالی در جملات را بر اساس آن ها با پاسخ مناسب پر کند. این دسته از سوالات نیز دارای محدودیت است پس شما بهتر است سوالات را دقیقا همانطور که خواسته شده و محدودیت دارد پاسخ دهید تا امتیاز آن سوال را کسب کنید.

سوالات با پاسخ کوتاه (Short-answer questions)

همانطور که از نام این دسته بندی مشخص است، سوالاتی از فایل های صوتی طراحی می شود که زبان آموز باید با جواب های کوتاه و برای مثال یک الی دو کلمه ای به این سوالات پاسخ دهد.

نکته قابل توجه درباره این سوالات این است که ممکن است در برخی از سوالات از زبان آموز خواسته شود که برخی از نکته های موجود در فایل صوتی را لیست کنند و شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که کلماتی که دارای خط فاصله هستند یک کلمه به حساب می آیند.

نمره دهی در لیسنینگ آیلتس

 

نمره دهی در لیسنینگ آیلتس

 

یکی از سوالاتی که برای شرکت کنندگان آزمون آیلتس وجود دارد این است که آیا پاسخ های نادرست نمره منفی به همراه دارند؟ خیر، پاسخ های نادرست در سوالات این بخش از آزمون دارای نمره منفی نیست و در صورتی که زبان آموز پاسخ نادرستی به سوال بدهد فقط امتیاز آن سوال را دریافت نخواهد کرد.

در این بخش از آزمون شما باید به 40 سوال پاسخ بدهید که هر یک سوال دارای یک امتیاز است پس تعداد پاسخ های صحیح شما عددی بین 1 تا 40 متغیر خواهد بود اما نمره ای که به شما اعلام خواهد شد عددی بین 1 تا 9 خواهد بود که هر چه نمره شما به 9 نزدیک تر باشد نشان دهنده این موضوع است که شما تسلط بیشتری دارید و تعداد پاسخ های درست شما بیشتر است.

در جدول زیر برای شما بررسی خواهیم کرد که نسبت پاسخ های صحیح به نمره دریافتی شما چطور است.

مطالعه مفید: معرفی جامع آزمون ماک آیلتس

نمره دریافتی

تعداد پاسخ های صحیح

9

39-40

8.5

37-38

8

35-36

7.5

32-34

7

30-31

6.5

26-29

6

23-25

5.5

18-22

5

16-17

4.5

13-15

4

11-12

3.5

9-10

3

6-8

2.5

4-5

 

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.