موفقیت در Speaking آزمون آیلتس

8 مورد از مهم ترین نکات موفقیت در Speaking آزمون آیلتس

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

بخش اسپیکینگ آیلتس یکی از سخت ترین و پر استرس ترین بخش های این آزمون از نظر بیشتر زبان آموزان است در واقع می توان گفت زبان آموزان برای هر آزمون شفاهی چه در حوزه زبان انگلیسی و چه حوزه های دیگر نگران می شوند چرا که فرصت فکر کردن در این سبک از آزمون کمتر است و موفقیت در آن نیازمند تسلط بیشتری است.

افراد بسیاری بوده اند که با وجود داشتن دانش مناسب زبان انگلیسی نتوانسته اند در بخش اسپیکینگ نمره موردنیاز را دریافت کنند اما شما می توانید به کمک نکات موفقیت در Speaking آزمون آیلتس نمره موردنیاز خود را کسب کنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا با برخی از بهترین نکات برای موفقیت در Speaking آزمون آیلتس آشنا شوید.

مطالعه مفید: صفر تا صد آموزش آیلتس

ساختار بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس

قبل از ارائه نکات برای موفقیت در Speaking آزمون آیلتس بهتر است در ابتدا به صورت کلی ساختار و مراحل قسمت اسپیکینگ را در آزمون آیلتس بررسی کنیم چراکه این امر به شما کمک می کند تا به دلیل آشنایی با ساختار آزمون استرس کمتری داشته باشید.

مطالعه مفید: مهم ترین نکات برنامه ریزی برای خواندن آزمون آیلتس

بخش اول اسپیکینگ

 

بخش اول اسپیکینگ

 

در بخش اول آزمون اسپیکینگ شما باید یک مکالمه 4 الی 5 دقیقه با ممتحن آزمون داشته باشید اما موضوع مکالمه این بخش خیلی تخصصی نیست و شما باید درباره خودتان و موضوعاتی مانند خانواده، علایق، کار و زندگی شخصی خود صحبت کنید.

بخش دوم اسپیکینگ

 

بخش دوم اسپیکینگ

 

در بخش دوم آزمون اسپیکینگ ممتحن به شما کارتی می دهد که بر روی آن موضوع مکالمه بخش دوم مشخص شده است و شما به مدت یک دقیقه زمان دارید تا درباره آن موضوع فکر کنید و یادداشت برداری کنید و سپس شما باید درباره آن موضوع به مدت دو دقیقه با ممتحن به حالت ارائه صحبت کنید.

مطالعه مفید: آشنایی با روش مطالعه خودآموز آیلتس + 5 منبع

بخش سوم اسپیکینگ

 

بخش سوم اسپیکینگ

 

این بخش در حقیقت تا حدودی مرتبط با بخش دوم است و شما باید با جزئیات بیشتر درباره موضوعی که در بخش دوم برای شما مشخص شده با ممتحن در حدود 4 الی 5 دقیقه صحبت کنید و جزئیات بیشتری را درباره آن موضوع با ممتحن درمیان بگذارید.

نکات موفقیت در Speaking آزمون آیلتس

 

نکات موفقیت در Speaking آزمون آیلتس

 

پس از اینکه با ساختار آزمون آشنا شدید و در حال حاضر به خوبی میدانید که قرار است در آزمون اسپیکینگ آیلتس با چه سبک مکالمه و موضوعاتی رو به رو شوید، وقت آن رسیده تا برخی از مهم ترین نکات برای موفقیت در Speaking آزمون آیلتس را بررسی کنیم. این 8 مورد به شما کمک می کنند تا بتوانید علاوه بر ارائه مکالمه، موضوعاتی که در کنار صحبت کردن شما اهمیت دارد را بشناسید و با رعایت آن ها بتوانید نمره ای خوب را کسب کنید.

مطالعه مفید: 8 مورد از مهم ترین تکنیک های اسپیکینگ آیلتس

1- رسمی و مودب صحبت کنید.

یکی از نکاتی که برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ می تواند برای شما مفید باشد و به شما کمک کند رسمی بودن و مودب صحبت کردن است چرا که آزمون بین المللی آیلتس یک آزمون رسمی است و مدرک آن برای اهداف تحصیلی و حتی کاری کاربرد دارد پس بهتر است شما آن را مانند یک مصاحبه کاری در نظر بگیرید و یکی از بهترین نسخه های خود را به ممتحن ارائه کنید.

منظور از مودب بودن این نیست که شما بی ادب هستید و یا نمی توانید مودب صحبت کنید بلکه مودب بودن در زبان انگلیسی تا حدودی با زبان فارسی و مادری ما متفاوت، برای مثال شما در هنگامی که یک سوال را متوجه نشدید و حتی درخواستی داشتید استفاده از please به تنهایی برای مودب بودن کافی نیست و بهتر است از عباراتی استفاده کنید که در آن ها Would یا Could وجود دارد.

2- به سوالات پاسخ کامل بدهید.

یکی از مهم ترین نکات برای موفقیت در Speaking آزمون آیلتس استفاده از پاسخ های کامل است چراکه ممکن است پاسخ کوتاه یا حتی خلاصه شده شما نکته ای ممتحن به آن برای نمره دادن نیاز دارد را در خود نداشته باشد و نمره سوال را از دست بدهید.

بهتر است شما برای هر سوالی که از شما پرسیده می شود در آن زمان 11 الی 14 دقیقه، کامل ترین پاسخی که وجود دارد را ارائه دهید تا قسمتی را جا نندازید و بتوانید نمره کامل دریافت کنید.

مطالعه مفید: معرفی 7 مورد از بهترین کتاب های مکمل آیلتس برای مطالعه

3- زبان بدن خود را کنترل کنید.

 

موفقیت در Speaking آزمون آیلتس

 

یکی از مواردی که ممکن است در ذهن شما تاثیر چندانی در آزمون اسپیکینگ شما نداشته باشد، زبان بدن است اما این مورد درواقع یکی از نکات موفقیت در Speaking آزمون آیلتس است چراکه زبان بدن شما می تواند در ذهن ممتحن تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

اگر شما استرسی هستید بهتر است لرزش صدای خود را کنترل کنید و با اعتماد به نفس به سوالات پاسخ بدهید و با ممتحن صحبت کنید و زبان آموزان بهتر است از رفتارهایی مانند دست به سینه نشستن و گذاشتن دست بر زیر چانه خود جلوگیری کنند. در حقیقت می توان گفت بهتر است شما آرام و راحت بنشینید و به سوالات پاسخ دهید تا امتحان به پایان برسد.

4- واضح و بلند صحبت کنید.

شما بهتر است تمام کلماتی که در مکالمه خود استفاده می کنید را به صورت واضح بیان کنید تا ممتحن آزمون به درستی کلمات شما را متوجه شود. لهجه شما در نمره دریافتی تاثیری ندارد چراکه لهجه و تلفظ با یکدیگر متفاوت هستند و ممتحن بابت لهجه از شما ایرادی نمی گیرد اما درصورتی که شما تلفظات را اشتباه انجام دهید برای شما نمره منفی دارد.

در بخش های اسپیکینگ آزمون های بین المللی مانند آیلتس و حتی آزمون PTE ممتحن صدای متقاضی را ضبط می کند تا بعدا دوباره مکالمات آن ها بررسی شود پس شما بهتر است علاوه بر تلفظ صحیح، با صدای بلندتر صحبت کنید تا صدای شما به درستی ضبط شود و ممتحن کلمات را به درستی متوجه شود.

5- با سرعت مناسب صحبت کنید.

یکی از نکات مهم برای موفقیت در Speaking آزمون آیلتس سرعت مناسب در صحبت کردن است. شما بهتر است نه آنقدر سریع صحبت کنید تا دچار اشتباه شوید و یا ممتحن متوجه صحبت شما نشود و یا آنقدر آرام صحبت کنید که ممتحن فکر کند شما تسلط کافی بر زبان انگلیسی را ندارید.

6- کلمات غیر انگلیسی را توضیح دهید.

شما ممکن است در بخش اول آزمون اسپیکینگ که می خواهید درباره خودتان و زندگی شخصی خود صحبت کنید، مجبور شوید از واژگانی استفاده کنید که به زبان انگلیسی نیستند پس بهتر است این واژگان را به زبان انگلیسی توضیح دهید تا برای ممتحن قسمتی از مکالمات شما گنگ و نا واضح نباشد.

7- از اصطلاحات عامیانه استفاده نکنید.

 

از اصطلاحات عامیانه استفاده نکنید.

 

همانطور که در نکته شماره 1 به آن اشاره کردیم، آزمون بین المللی آیلتس یک آزمون رسمی است پس شما بهتر است رسمی و مودبانه صحبت کنید پس شما باید علاوه بر رسمی صحبت کردن سعی کنید که از واژگان و اصطلاحات عامیانه استفاده نکنید. به صورت کلی تر می توان گفت بهتر است شما از کلماتی استفاده کنید که در نوشتار کاربرد دارند و زیاد از واژگان و اصطلاحات عامیانه در مکالمه خود با ممتحن استفاده نکنید.

8- از مکالمات آماده استفاده نکنید.

آخرین نکته از لیست مهم ترین نکات برای موفقیت در Speaking آزمون آیلتس مرتبط با استفاده نکردن از مکالمات و متن های آماده است. یکی از مهم ترین نکاتی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که ممتحن در حین صحبت کردن شما حس نکند که شما دارید صحبتی را می کنید که از قبل آماده شده است و شما از حفظ فقط همان جملات را تکرار می کنید.

جواب های شما در بخش اسپیکینگ باید روان، طبیعی و غیر تکراری باشد اما به عنوان یک انسان طبیعی است که شما مکث داشته باشید و حتی گاهی دچار اشتباه شوید اما اگر متنی را حفظ کنید، بیش از حد روان بودن ممکن است در نتیجه غیر طبیعی به نظر برسد و به ضرر شما تمام شود.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.