آزمون PET

معرفی کامل آزمون PET + معرفی منابع

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

هر ساله هزاران نفر برای آزمون PET یا KET آماده می شوند. زیرا می خواهند با تقویت زبان انگلیسی خود، تحصیل، سفر یا آینده شغلی خود را بهبود بخشند، هر کسی که نتیجه آزمون PET قابل قبولی داشته باشد می تواند در یک کشور انگلیسی زبان کار کند. به راحتی و با مهارت های اکتسابی در زبان انگلیسی برای موفقیت در موقعیت های حرفه ای و اجتماعی.

تست PET چیست؟

معنی و مفهوم آزمون PET چیست؟ PET یکی از آزمون های موسسه کمبریج انگلستان است که در سطح متوسط از مهارت انگلیسی برگزار می شود و به داوطلبان سطح B1 از مهارت انگلیسی می دهد.

آزمون PET

در سطح B1، داوطلبان باید:

معنی اصلی اعلامیه های عمومی و دستورالعمل های ساده را درک کنند.
در موقعیت هایی که هنگام سفر به عنوان توریست در کشورهای انگلیسی زبان با آن مواجه می شوید بتوانید مکالمه کنید.
بتوانید سوالات ساده بپرسید و در یک محیط طبیعی به گفتگوهای طبیعی بپردازید.
توانایی نوشتن ایمیل ها و نامه های ساده در مورد موضوعات ساده روزمره را داشته باشند.

مطالعه مفید: مزیت راه های انگلیسی فکر کردن و ۷ روش برای آن

چه کسی به آزمون PET نیاز دارد؟

آزمون PET سطح دوم از پنج آزمون دانشگاه کمبریج است و برای افرادی طراحی شده است که سطح زبان انگلیسی آنها برای فعالیت های اجتماعی روزمره در محل کار و مدرسه مناسب است. با این مدرک نشان می دهید که می توانید در امور اداری، اداری و حتی گردشگری به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید.

در نتیجه، گواهی PET توسط بسیاری از کارفرمایان در بسیاری از کشورها پذیرفته می شود. بنابراین، اگر قصد مهاجرت در جستجوی شغل را دارید، این آزمون می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

 

مزایای آزمون PET چیست؟

این تست معمولا برای نوجوانان و بزرگسالان مورد نیاز است و نشان می دهد که آنها در رسیدن به اهداف خود مصمم و کوشا هستند. بنابراین داشتن گواهینامه PET در پرکردن رزومه یا درخواست کار و کارآموزی نکته بسیار مثبتی است. با افزایش روزانه متقاضیان این آزمون، شرکت های بیشتری این گواهی را در لیست مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دوره های کارورزی قرار می دهند.

فرمت امتحان: خواندن و نوشتن

مدت زمان: یک ساعت و نیم

محتوا: قسمت ریدینگ شامل 5 قسمت و 35 سوال می باشد. بخش کتبی شامل 3 بخش و 7 سوال می باشد.

نمره کل: 50 درصد از کل نمره آزمون

اهداف: نشان دادن توانایی داوطلب در خواندن و درک علائم، روزنامه ها و مجلات، تشکیل جملات ساده و استفاده از واژگان قابل قبول.

فرمت امتحان: گوش دادن(Listening)

مدت زمان: 36 دقیقه

مطالب: چهار بخش و 25 سوال.

نمره کل: 25 درصد از کل نمره آزمون

اهداف: توانایی داوطلب را در پیگیری شنیداری مکالمه و درک اطلاعیه ها و بحث های روزانه را نشان می دهد.

فرمت آزمون: Speaking

مدت زمان: 10 تا 12 دقیقه

مطالب: چهار بخش و 25 سوال.

نمره کل: 25 درصد از کل نمره آزمون

اهداف: مهارت و توانایی داوطلب در زبان انگلیسی را در مثال زدن، بحث کردن، صحبت کردن درباره علایق و غیره نشان می دهد. آزمون بیان شفاهی توسط دو نفر به صورت رو در رو ارائه می شود که باعث می شود مکالمه طبیعی و واقعی تر شود.

مطالعه مفید: ۵ تا ابزارهای خودآموز انگلیسی رایگان

سیستم نمره دهی آزمون PET

 

سیستم نمره دهی آزمون PET

 

 

کلیه آزمون های انگلیسی کمبریج از سال 2016 تا به الان از یک سیستم نمره دهی یکسان استفاده کرده اند. به این صورت که آزمون هایی که در سطح پایین هستند در محدوده پایین تری نمره بندی می شوند و آزمون هایی که در سطح بالاتری هستند به همان نسبت در سطح بالا نمره دهی می شوند. آزمون PET در سال های گذشته، مقیاس نمره دهی منحصر به فرد خود را داشت. به همین علت افرادی که قبل از سال 2016 مدرک دریافت کرده اند باید به سیستم جدید نمره دهی تبدیل شود.

نمرات آزمون PET بین 120 تا 170 متغیر است. داوطلبانی که در این آزمون نمره 140 یا بالاتر کسب می کنند “قبول” محسوب شده و این افراد با نمره 140، گواهینامه آزمون PET دریافت می کنند که مطابق با سطح B1 زبان انگلیسی در CEFR (چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبانها) می باشد. متقاضیانی که در آزمون PET امتیاز 160 یا بالاتر را کسب می کنند، گواهی آزمون مقدماتی زبان انگلیسی کمبریج را برای سطح B2 دریافت خواهند کرد.

درست مثل آزمون KET، پنجاه درصد از نمره کل شما مربوط به بخش اول آزمون PET است و قسمت های دوم و سوم آزمون هر کدام 25% از نمره کل آزمون را تشکیل می دهند. نتایج این آزمون برای هر داوطلب به صورت نمره مجزای هر بخش و همچنین نمره کل آزمون و سطح سطح CEFR مربوطه اعلام می شود. اگر داوطلب در آزمون PET نمره قبولی کسب کند، گواهی این آزمون را هم دریافت می کند که برای همیشه معتبر است.

تفاوت بین آزمون های KET و PET

 

 

 

آزمون KET نسبت به آزمون PET، آسان‌تر است. داوطلبان باید برای شرکت در آزمون بین المللی PET مهارت‌ های بیشتری داشته باشند. اگر داوطلبی در این آزمون نمره قبولی بیاورد، به این معناست که قطعا از پس آزمون KET نیز بر می‌آید. اگر برای هدف های جدی ‌تری به‌ دنبال شرکت در یکی از این آزمون های ذکر شده هستید، توصیه ما به شما شرکت در آزمون پت است. لازم به ذکر است که بدانید هر دو آزمون توسط دانشگاه کمبریج طراحی شده‌ و دارای مدرک بین‌المللی می باشند. هر داوطلب باید انتخاب نهایی را بر طبق نیاز خود و کشور مقصد انجام دهد.

در ادامه به مقایسه جدولی آن ها پرداخته ایم:

معیار تفاوتKETPET
کل زمان امتحان110 دقیقه (چهار بخش)130 دقیقه (چهار بخش)
مهارت های ارزیابی شدهReading (خواندن)
Writing (نوشتن)
Listening (گوش دادن)
Speaking (صحبت کردن)
Reading (خواندن)
Writing (نوشتن)
Listening (گوش دادن)
Speaking (صحبت کردن)
سطح سختی تستسطح پایین (A1 تا B1 در مقیاس CEFR)سطح متوسط (B1 در مقیاس CEFR)
هدفپذیرش، قرار دادن و اعتبار سنجیپذیرش، نظارت بر پیشرفت
فرمت امتحان-کامپیوتر و فرم کاغذی برای خواندن و گوش دادن
-حضوری برای صحبت کردن
-کامپیوتر و فرم کاغذی برای خواندن و گوش دادن
-حضوری برای صحبت کردن
مقیاس درجه بندی-بخش های چند گزینه ای (خواندن و شنیدن) توسط نرم افزار کمبریج ارزیابی شده است
-بخش سخنرانی توسط مصاحبه کنندگان کمبریج ارزیابی شد
-بخش های چند گزینه ای (خواندن و شنیدن) توسط نرم افزار کمبریج ارزیابی شده است
-بخش سخنرانی توسط مصاحبه کنندگان کمبریج ارزیابی شد
امنیت-آزمون‌ها را فقط می‌توان در مراکز تست معتبر کمبریج اجرا کرد
-شناسه‌های عکس‌دار توسط ماموران تایید شده در محل مطابقت دارند
آزمون‌ها را فقط می‌توان در مراکز تست معتبر کمبریج اجرا کرد
-شناسه‌های عکس‌دار توسط ماموران تایید شده در محل مطابقت دارند
نمره دهینمرات کلی بین 0 تا 100 استنمرات کلی بین 0 تا 100 است
زمان تحویل نتایحنتایج در تاریخ مشخص شده توسط مؤسسه مدیریت موجود استنتایج در تاریخ مشخص شده توسط مؤسسه مدیریت موجود است

سایر ویژگی های مربوط به تست PET

این آزمون می تواند به صورت آزمون کاغذی یا آنلاین باشد. کل فرآیند تست برای هر دو نوع آزمون یکسان است.

تست PET در ایران؟ ثبت نام، روزهای آزمون و پرداخت

با توجه به تحریم های اعمال شده برای آزمون های بین المللی در کشور، این آزمون نیز مانند سایر آزمون ها در حال حاضر در ایران برگزار نمی شود. می توانید در سایت کمبریج در این آزمون ها ثبت نام کنید و برای شرکت در این آزمون به کشورهای همسایه سفر کنید.

معرفی منابع تست PET

در نهایت، ما سه کتاب را ارائه می کنیم که می تواند به عنوان ابزار تست PET در آمادگی برای آزمون مفید باشد:

کتاب رایج ترین خطاهای PET

 

کتاب رایج ترین خطاهای PET

 

این کتاب بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از 10000 تست، شناسایی خطاهای شرکت کننده و دانش آموز و دادن پاسخ های صحیح برای جلوگیری از رایج ترین اشتباهات در این آزمون است.

کتاب با 8 پیش آزمون برای آزمون PET

 

کتاب با 8 پیش آزمون برای آزمون PET

 

این سری از آزمون ها برای آمادگی برای امتحان طراحی شده اند و به داوطلبان امکان می دهد با محتوای آزمون کمبریج انگلیسی Prelims آشنا شوند و تکنیک آن را تمرین کنند.

کتاب دستور زبان آزمون PET

 

کتاب دستور زبان آزمون PET

 

در این کتاب گرامرمورد نیاز در آزمون PET آورده شده است و به شما این امکان را میدهد تا گرامر یا دستور زبان را در موقعیت‌های مختلف بکار بگیرید، علاوه بر این، در این کتاب تمرین‌های زیادی برای آمادگی در آزمون PET وجود دارد.

مطالعه مفید: لیستی از بهترین کتاب های آموزش واژگان در انگلیسی

زمان برگزاری آزمون

آزمون PET هر سال 13 بار در بیش از 80 کشور در دنیا برگزار می شود. این آزمون دو بار در مارس، سه بار در می، دو بار در ژوئن و یک بار در باقی ماه های فوریه، جولای، اکتبر، نوامبر و دسامبر برگزار می شود.

زبان آموزان باید از ده هفته قبل از زمان موردنظر خود در آزمون ثبت نام کنند و نکته قابل توجه درباره مراکز برگزار کننده این آزمون این است که برخی از مراکز ممکن است تمامی مراحل را برگزار نکنند. پس شما پیش از ثبت نام بهتر است با مرکز موردنظر خود تماس بگیرید و از برگزار آزمون در زمان مد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

نتیجه آزمون

نکته مثبت درباره شرکت در آزمون PET این است که تمام متقاضیان پس از آزمون، کارنامه دریافت خواهند کرد اما زبان آموزانی که این آزمون را با موفقیت گذرانده باشند یک گواهینامه نیز دریافت خواهند کرد.

در کارنامه این آزمون، نمرات هر بخش به صورت جداگانه و با جزئیات ارائه شده است تا درک دقیقی از سطح تلسط زبان آموزان بر زبان انگلیسی مشخص شود و در انتهای کارنامه برای نمره اصلی، میانگین نمرات بخش های مختلف به عنوان نمره اصلی شرکت کنندگان ارائه می شود.

مطالعه مفید: افزایش سرعت یادگیری زبان | 5 تکنیک 

اعتبار آزمون PET

 

اعتبار آزمون PET

 

مانند هر آزمون بین المللی دیگری، بهتر است پیش از ثبت نام و شرکت در این آزمون بررسی کنید که چه دانشگاه و چه کشور هایی مدرک آزمون را معتبر می دانند. این آزمون در حال حاضر در کشور و دانشگاه های زیادی در دنیا پذیرفته می شود و در برخی از موسسات و سازمان ها، مدرک این آزمون از متقاضیان درخواست می شود.

ممکن است دانشگاه موردنظر شما این آزمون را معتبر نداند ولی درصورتی که شما می خواهید برای کشور های انگلیسی زبان اپلای کنید، مدرک آزمون PET می تواند به پذیرش و بهتر شدن رزومه شما کمک قابل توجهی کند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.