نمره دهی آیلتس

نمره دهی آیلتس | مهم ترین نکاتی که باید بدانید!

اشتراک گذاری این مقاله:

فهرست مطالب

یکی از عواملی که می تواند در نحوه مطالعه و آماده شدن شما برای شرکت در آزمون بین المللی آیلتس موثر باشد، آشنایی با سیستم نمره دهی آیلتس است چرا که این آزمون نحوه ارزشیابی منحصر به فرد خود را دارد و شما با پاسخ دادن به سوالات این آزمون در حقیقت مهارت های چهارگانه خود را به صورت جداگانه و سپس به صورت کلی ارزیابی می کنید. تعدادی از شرکت کنندگان این آزمون می خواهند از مدرک آیلتس برای اهداف کاری، تحصیلی و مهاجرت به کشور های انگلیسی استفاده کنند پس آشنایی با نمره دهی آیلتس می تواند کمک قابل توجهی به آن ها برای آماده شدن در آزمون کند.

مطالعه مفید: صفر تا صد آموزش آیلتس

نمره دهی آیلتس چگونه است؟

 

نمره دهی آیلتس چگونه است؟

 

آزمون بین المللی آیلتس چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی Speaking (صحبت کردن)، Listening (شنیدن)، Writing (نوشتن) و Reading (خواندن) را در زبان آموزان مورد ارزیابی قرار می دهد و سپس به واسطه نمره ای بین 1 تا 9، میزان تلسط زبان آموزان را در هر مهارت مشخص می کند.
در ادامه نمره زبان آموز در هر کدام از مهارت ها با یکدیگر جمع می شود و نمره اصلی شما در آزمون به صورت میانگینی از این چهار مهارت بین 1 تا 9 مشخص می شود که نشان می دهد میزان تسلط شما به صورت کلی بر زبان انگلیسی چطور است.

مطالعه مفید: 6 تا از بهترین کتاب های آزمون آیلتس

نمره دهی رایتینگ

 

 

نمره دهی آیلتس در بخش رایتینگ تا حدودی با دیگر بخش های این آزمون متفاوت است چرا که این بخش از آزمون، یک بخش تشریحی است و تصحیح شدن آن نیز با دیگر قسمت ها تفاوت های زیادی دارد.

رایتینگ آیلتس دو تسک دارد و شرکت کننده باید در مدت زمانی که مشخص شده است دو متن به زبان انگلیسی تولید کند و شما باید بدین موضوع توجه داشته باشید که نمره و ضریب تسک دوم، دو برابر تسک اول است و به همین دلیل بهتر است شما بخش رایتینگ را با نوشتن تسک دوم شروع کنید.

معیار هایی که در بخش رایتینگ مورد بررسی قرار می گیرد:

  • درک و فهم شما از سوالات
  • انسجام معنایی متن و ساختار استاندارد
  • دانش لغوی زبان آموز
  • دانش زبان آموز در گرامر و دستور زبانی

مطالعه مفید: معرفی 5 مورد از بهترین منابع رایتینگ آیلتس

نمره دهی لیسنینگ

 

 

در قسمت لیسنینگ شما باید در مدت زمان 40 دقیقه به 30 سوال پاسخ دهید که در پایان این بخش 10 دقیقه به شما زمان داده می شود تا پاسخ های خود را در پاسخنامه وارد کنید. نکته ای باید درباره نمره دهی آیلتس در بخش لیسنینگ به آن توجه داشته باشید این است که پاسخ های نادرست شما نمره منفی ندارد و ارزش تمام پاسخ ها به یک اندازه است.

نمره دهی در لیسنینگ آزمون های آیلتس جنرال و آکادمیک به یک صورت است که در جدول زیر نمره نهایی زبان آموز بر اساس تعداد پاسخ های درست را بررسی می کنیم.

تعداد پاسخ های صحیحنمره نهایی
39-409
37-388.5
35-368
32-347.5
30-317
26-296.5
23-256
18-225.5
16-175
13-154.5
10-124
8-93.5
6-73
4-52.5

مطالعه مفید: معرفی صفر تا صد آزمون لیسنینگ آیلتس

نمره دهی ریدینگ

 

 

در بخش ریدینگ شما باید متن های انگلیسی را بخوانید و به 40 سوال در مدت زمان معین پاسخ دهید، در این بخش نیز مانند بخش لیسنینگ نمره منفی وجود ندارد و ارزش تمام سوالات به یک میزان است.

در جدول زیر نمره نهایی شما در بخش ریدینگ آزمون جنرال را بر اساس پاسخ های صحیح شما بررسی می کنیم:

تعداد پاسخ های صحیحنمره نهایی
39-409
37-388.5
35-368
32-347.5
30-317
26-296.5
23-256
18-225.5
16-175
13-154.5
10-124
8-93.5
6-73
4-52.5

در جدول زیر نمره هایی زبان آموزان بر اساس پاسخ های صحیح در بخش ریدینگ آزمون آکادمیک را بررسی می کنیم:

تعداد پاسخ های صحیح

نمره نهایی

409
398.5
37-388
367.5
34-357
32-336.5
30-316
27-295.5
23-265
19-224.5
15-184
12-143.5
9-113
6-82.5

مطالعه مفید: 8 روش برای افزایش سرعت ریدینگ آزمون آیلتس

نمره دهی اسپیکینگ

 

 

نمره دهی آیلتس در بخش اسپیکینگ مانند بخش رایتینگ متفاوت از دیگر بخش ها است چرا که در این بخش شما باید مکالمه کنید و بر اساس آن نمره شما مشخص می شود.

مهارت هایی که در بخش اسپیکینگ مورد بررسی قرار می گیرد:

  • نحوه تلفظ زبان آموز
  • ساختار گرامری جملات
  • دانش لغوی زبان آموز
  • روان و بدون مکث صحبت کردن

مطالعه مفید: 8 مورد از مهم ترین نکات موفقیت در Speaking آزمون آیلتس

توصیف دانش متقاضی بر اساس نمره آزمون آیلتس

 

نمره دهی آیلتس

 

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون بین المللی آیلتس پیش آمده باشد این است که هر نمره، نشان دهنده چه چیزی هست و در حقیقت نمره دریافتی در آزمون آیلتس، تسلط زبان آموز را چگونه توصیف می کند.

در این قسمت نمره های دریافتی از آزمون و توصیفی که هر نمره از میزان تسلط زبان آموز ارائه می دهد را بررسی خواهیم کرد.

مطالعه مفید: راهنمای نتیحه و جواب آزمون آیلتس

نمره 9

نمره 9 که بالاترین نمره ای است که زبان آموز می تواند در آزمون آیلتس دریافت کند نشان دهنده این است که آن شرکت کننده یک متخصص در حوزه زبان انگلیسی است که با نام Expert user شناخته می شوند. این نمره بیانگر این است که زبان آموز، زبان انگلیسی را به صورت دقیق و کاربردی می شناسد و می تواند به راحتی و بدون هیچ اشتباهی با زبان انگلیسی ارتباط برقرار کند.

نمره 8

نمره 8 که یکی دیگر از نمره های بسیار خوب در آزمون آیلتس نشان دهنده این است که زبان آموز به خوبی زبان انگلیسی را می شناسد و می تواند به راحتی ارتباط برقرار کند و حتی در شرایط تخصصی نیز از زبان انگلیسی استفاده کند اما ممکن است در برخی شرایط سخت و غیر منتظره، دچار اشتباهاتی در زبان انگلیسی شود.

نمره 7

در سیستم نمره دهی آیلتس نمره 7 نیز نشان دهنده یک شرکت کننده خوب است که با نام Good user شناخته می شود. زبان آموزی که نمره 7 را دریافت می کند می تواند در شرایط مختلف به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کند و در نتیجه نیاز خود را برطرف کند اما ممکن است در شرایطی دچار اشتباه شود.

نکته ای که درباره نمره 7 وجود دارد این است که اگر شما می خواهید برای مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان از مدرک آیلتس استفاده کنید، این حداقل نمره ای است که شما برای پذیرش نیاز دارید.

نمره 6

نمره 6 در آیلتس را می توان به عنوان یک نمره مرزی شناخت چرا که نشان می دهد شرکت کننده در آزمون دارای صلاحیت است و می تواند به زبان انگلیسی صحبت کند و در موضوعات روزمره مشکلی ندارد اما در مباحث تخصصی زبان انگلیسی ممکن است دچار اشتباه شود.

نمره 5

در سیستم نمره دهی آیلتس، نمره 5 نشان دهنده این است که شرکت کننده در آزمون، توانایی ارتباط برقرار کردن اولیه و روزمره را دارد و ممکن است بتواند از پس برخی از موقعیت های تخصصی بر آید اما نیاز به مطالعه بیشتری در حوزه زبان انگلیسی دارد.

مطالعه مفید: جدول نمره دهی آیلتس 2023

نمره 4

نمره 4 در سیستم نمره دهی برای آزمون آیلتس بدین معناست که شرکت کننده تنها توانایی برقراری ارتباط های اولیه را دارد و درصورتی که موقعیت تخصصی باشد به مشکلات جدی بر می خورد و نمی تواند از پس آن موقعیت ها بر آید.

نمره 3

نمره 3 در آزمون آیلتس نشان دهنده این است که شرکت کننده در موقعیت های ساده و روزمره فقط می تواند مفاهیم را به صورت کلی درک کند و نمی تواند جزئیات را درک کند و دچار مشکلاتی در زبان انگلیسی و مکث در صحبت کردن است.

نمره 2

کسب نمره 2 در نمره دهی آیلتس بدین معناست که شرکت کننده فقط می تواند در حد چند کلمه و جملات بسیار ساده از زبان انگلیسی استفاده کند و دانش او در حد برطرف سازی نیاز های ساده و اولیه در زبان انگلیسی است.

نمره 1

شرکت کننده ای که نمره 1 را در آزمون آیلتس دریافت می کند به جز چند کلمه بسیار ساده، دانش دیگری در حوزه زبان انگلیسی ندارد و نمی تواند به این زبان ارتباط برقرار کند.

نمره 0

نمره 0 در سیستم نمره دهی آیلتس بدین معناست که شرکت کننده هیچ ارتباطی با زبان انگلیسی ندارد و در حقیقت اطلاعاتی برای ارزیابی درباره زبان آموز وجود ندارد.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن

دریافت مشاوره رایگان

برای اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده نمونه تدریس های پکیج خوداموز رویال، عدد یک را به تلگرام زیر ارسال کنید.